Cement wróży ożywienie w budownictwie

Anna Bytniewska
opublikowano: 09-09-2010, 00:00

Cementownie wyrównały już straty po długiej zimie i zapewne rok zakończą na plusie. Będzie jeszcze lepiej.

Cementownie wyrównały już straty po długiej zimie i zapewne rok zakończą na plusie. Będzie jeszcze lepiej.

Branża cementowa odetchnęła. W sierpniu sprzedaż cementu była o 12 proc. wyższa niż w tym samym okresie 2009 r. — wyniosła ponad 1,7 mln ton. To niejedyny powód do zadowolenia producentów cementu.

— Po ośmiu miesiącach tego roku udało nam się wreszcie wyrównać straty spowodowane długą i ciężką zimą. Sprzedaż cementu jest już na poziomie z 2009 r. — mówi Jan Deja, dyrektor Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC).

Mniejszy, ale będzie

Od stycznia do sierpnia włącznie cementownie sprzedały w kraju prawie 10 mln ton cementu, jedynie o 1,2 proc. mniej niż w takim samym okresie 2009 r. Tak jak w poprzednich miesiącach, kołem zamachowym napędzającym sprzedaż było budownictwo infrastrukturalne.

— W tym roku pojawiły się też wyraźne sygnały ożywienia na rynku deweloperskim — dodaje Jan Deja.

Niepokój branży zrzeszonej w SPC budzi 15-procentowy spadek sprzedaży cementu workowanego, wykorzystywanego w budownictwie indywidualnym. Wyniosła ona niecałe 2,5 mln ton.

— Mamy dowody na to, że są firmy, które kupują czysty cement luzem od producentów zrzeszonych w SPC lub importowany, a potem wprowadzają na rynek cement workowany, do którego dodają popioły w ilościach znacznie przekraczających normy — mówi dyrektor SPC.

Wiosną Stowarzyszenie Producentów Cementu prognozowało, że w tym roku sprzedaż cementu powinna wzrosnąć o 5-8 proc. w stosunku do 2009 r.

— Zakładamy, że realnie wyniesie 15,7-15,8 mln ton — szacował wówczas Jan Deja.

Czy w świetle obecnych danych uda się zrealizować prognozę? 2009 r. branża zakończyła wynikiem sprzedaży wynoszącym prawie 15,1 mln ton. Wówczas jednak po ośmiu miesiącach sprzedaż cementu wyraźnie przekraczała 10 mln ton, a w tym roku jest poniżej tego poziomu.

— Być może są to zbyt ambitne szacunki, ale prognozujemy, że ten rok zakończy się kilkuprocentowym wzrostem sprzedaży cementu, która powinna wynieść 15,5-15,6 mln ton — twierdzi Jan Deja.

Rynek się rozkręca

Dalsze perspektywy są bardziej obiecujące. Przedstawiciele SPC oceniają, że w 2011 r. na rynek może trafić nawet 16,5-16,7 mln ton cementu. Firmy świadczące usługi na rzecz branży budownictwa infrastrukturalnego notują bardzo dużą liczbę zamówień.

— W porównaniu z podobnym okresem roku ubiegłego wzrosły one już co najmniej dwukrotnie, a do końca tego roku zamierzamy podpisać kolejne kontrakty — mówi Andrzej Kozłowski, prezes firmy Ulma Construccion Polska, dostawcy systemów deskowań dla budownictwa.

Jego zdaniem, w czwartym kwartale ruszy wiele projektów budownictwa infrastrukturalnego.

— Szczyt ich realizacji przypadać będzie w drugiej połowie 2011 r. W tym czasie moce firmy będą w pełni wykorzystane — twierdzi Andrzej Kozłowski.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bytniewska

Polecane