Polska jest na czele krajów Europy Środkowej i Wschodniej pod względem rozwoju centrów usług dla biznesu. Przodujemy, jeśli chodzi o ich liczbę, a także jako najlepsze miejsce do realizacji nowych projektów. W rankingu najlepszych miast do inwestycji outsourcingowych na świecie Kraków zajął 9. miejsce na 100 miejsc.
— Mocna pozycja Polski w tej branży jest wypadkową wielu atutów, wśród których są: świetnie wykształcona kadra, stabilność polityczna i gospodarcza kraju, rozwinięta infrastruktura transportowa i wysoka jakość biur — mówi Mateusz Polkowski, dyrektor w dziale badań rynku i doradztwa JLL.
ków obsługuje procesy IT (29 proc.) oraz finanse i księgowość (22 proc.). Już co drugie centrum świadczy usługi dla klientów z sektora finansowego, w tym dla największych banków świata, m.in. dla Deutsche Bank, HSBC, BNP Paribas, Royal Bank of Scotland (RBS), Citigroup, ING, Santander, UBS, UniCredit i Credit Suisse.
— Wraz z rozwojem tego sektora w Polsce centra usług rozszerzają zakres świadczonych usług o funkcje wymagające specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i znajomości języków obcych i obsługują złożone projekty, np. z dziedziny R&D, tworzenia oprogramowania, zaawansowanych procesów bankowych i finansowych. Ta tendencja będzie się utrzymywała — przewiduje Mateusz Polkowski.
Duże wymagania
Takie inwestycje najczęściej powstają w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Katowicach i Trójmieście. Największym rynkiem, jeśli chodzi o liczbę osób zatrudnionych w centrach BPO, jest Kraków. Z danych zebranych przez JLL wynika, że udział centrów usług w ogólnych zasobach biurowych poszczególnych miast jest spory. W Krakowie wynosi 55 proc., w Łodzi 44 proc., a we Wrocławiu 41 proc. — Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu już od kilku lat są głównymi najemcami nowych biur poza Warszawą.
Przykładowo: zagraniczne firmy BPO wynajęły w 2013 r. 200 tys. mkw. biur poza stolicą, co stanowi 50 proc. całkowitego popytu. W całej Polsce, czyli uwzględniając również Warszawę, popyt sektora BPO wyniósł łącznie 20 proc. — wylicza Mateusz Polkowski. Analizy pokazują, że firmy z sektora usług niekoniecznie stawiają na biurowce
W stronę specjalizacji
Z danych ABSL wynika, że w Polsce działa 470 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, w których pracuje ponad 128 tys. osób. Szacuje się, że pod koniec 2015 r. ta liczba wzrośnie do 160 tys. Ponad 92 proc. centrów z zagranicznym kapitałem pracowało w ostatnim roku nad zwiększeniem zaawansowania obsługi procesów. Najwięcej pracowniwcentrum miasta. Ważniejszy jest dostęp do środków transportu miejskiego i bardzo dobre skomunikowanie z centrum.
— Firmy outsourcingowe podpisują coraz dłuższe kontrakty z klientami, a co za tym idzie — także umowy najmu w budynkach biurowych. Przykładem może być Infosys BPO Poland w Łodzi, z którym ostatnio podpisaliśmy kontrakt na kolejne 10 lat. Najemcy z tego sektora są dla nas na tyle ważni, że budujemy biurowce dostosowane do ich potrzeb. Tak było w przypadku rozrastającego się HP Global Business Center we Wrocławiu, które we wrześniu wynajęło rekordową w miastach wojewódzkich powierzchnię 16 400 mkw. w budynku Dominikański — opowiada Katarzyna Zawodna, prezes Skanska Property Poland.
Wśród ważnych dla firm outsourcingowych kryteriów wyboru biura są ponadto: możliwość sprawnego i szybkiego najmu dodatkowego metrażu w tym samym budynku, możliwość dostosowania powierzchni do aktualnych potrzeb firmy, kontrola zabezpieczeń i niezależność energetyczna.
— Dla najemców z tej branży pewność dostępu do energii elektrycznej jest kluczowa, dlatego często wymagają np. dwustronnego zasilania budynku w energię elektryczną, a także systemów podtrzymania w postaci UPS-ów i generatorów prądu — dodaje Mateusz Polkowski.