Centrum im. Adama Smitha: dostęp do Internetu w Polsce wciąż drogi

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 16-05-2006, 17:40

Dostęp do internetu staniał w Polsce tylko dla najmniej wymagających użytkowników; dla tzw. umiarkowanych użytkowników jest najdroższy w Europie. Jego cena wzrosła też dla intensywnie użytkujących internet - wynika z upublicznionego we wtorek raportu Centrum im.Adama Smitha.

Dostęp do internetu staniał w Polsce tylko dla najmniej wymagających użytkowników; dla tzw. umiarkowanych użytkowników jest najdroższy w Europie. Jego cena wzrosła też dla intensywnie użytkujących internet - wynika z upublicznionego we wtorek raportu Centrum im.Adama Smitha.

    Centrum im.Adama Smitha wspólnie z Kołem Naukowym Przedsiębiorczości i Innowacyjności Biz-On przy Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej zbadało trzy koszyki oferty dostępowej w Polsce na tle krajów OECD.

    Koszyki te, określone umownie jako Low, Medium i High, objęły przepustowości kanałów dla danych ściąganych z internetu odpowiednio: dla koszyka Low - 0-511 kb/s, dla koszyka Medium - 512-2043 kb/s i dla koszyka High - 2048-999999 kb/s. Za podstawowy koszt wchodzący w skład koszyka autorzy raportu uznali miesięczny abonament za usługę.

    Koszyk Low jest przeznaczony dla początkujących użytkowników, rzadko korzystających z internetu. Koszyk Medium jest przeznaczony dla użytkowników w sposób umiarkowany korzystających z internetu, zaś koszyk High - dla użytkowników intensywnie korzystających z sieci, którzy są zainteresowani treściami rozrywkowymi i edukacyjnymi. Tylko abonenci tego koszyka mogą liczyć na oglądanie przesyłanych bezpośrednio przekazów wideo o jakości telewizyjnej.

    Grupa ta nie jest w Polsce liczna, ale to do niej adresowane są usługi tzw. triple play, łączące w sobie dostęp do internetu, szybki transfer danych i usługi telefonii (także internetowej) oraz przekaz obrazu.

    Według raportu, ceny koszyka Low, zmniejszyły się w stosunku do cen w innych państwach objętych raportem. W III kw. 2005 roku Polska zajmowała pod względem cen tego koszyka 2 miejsce w Europie, przy czym Czechy i Węgry zajmowały odpowiednio miejsca 4 i 5. W IV kw. zeszłego roku i I kw. 2006 roku, Polska zajmowała 5 miejsce, za Szwajcarią, Portugalią, Czechami i Austrią.

    Ceny koszyka Medium, używanego przez największą liczbę internautów w Polsce (44 proc.), są według autorów raportu najwyższe w Europie. W zestawieniu według parytetu siły nabywczej cena tego koszyka w Polsce wynosiła w II kw. 2006 r. około 85 USD, podczas gdy na Węgrzech - ok. 55 USD, w Szwajcarii - ok. 30 USD zaś w Wlk.Brytanii - poniżej 30 USD. W Polsce cena tego koszyka była dwukrotnie wyższa od średniej europejskiej.

    Jak stwierdza raport, ceny koszyka High, który posiada najmniejsza liczba internautów w Polsce, także są wysokie. Polska w zestawieniu cen tego koszyka zajmowała 3 miejsce w Europie w III kw. 2005, 5 miejsce kwartał później i 2 miejsce  w I kw. 2006 roku. Ceny tego koszyka spadły w bardzo niewielkim stopniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane