Ceny kamperów pójdą w górę

opublikowano: 29-07-2021, 20:00

Andrzej Zawiliński, prezes Grupy Elcamp, mówi o tym, jak pandemia pomogła rynkowi kamperów, a co mu szkodzi, skłaniając część producentów do ucieczki za granicę.

Puls Biznesu: Pandemia przekonała Polaków do karawaningu. Czy wzrost zainteresowania kamperami wywołał ruch na rynku?

Andrzej Zawiliński: Tak. W ostatnim czasie powstało wiele firm. Ich usługi najczęściej polegają na zabudowywaniu wyposażeniem mieszkalnym tzw. blaszaków. Na naszym rynku funkcjonuje też kilka dużych, profesjonalnych firm oferujących tego typu rozwiązania. One również odczuły wzrost popytu.

Czt to w Polsce duży rynek?

Trudno to oszacować, bo jest wiele małych firm zabudowujących kilka aut rocznie. Szacuje się, że cały europejski rynek produkuje około 260 tys. kamperów i przyczep mieszkalnych. W Polsce, największe firmy zabudowują rocznie po 100, maksymalnie 150 samochodów, z czego 80 czy nawet 90 proc. trafia na eksport. Wzrost zainteresowania karawaningiem, który ostatnio obserwujemy, mocno przyspieszył rozwój tych firm, w tym Grupy Elcamp. Wybudowaliśmy nową fabrykę i czekamy na uruchomienie produkcji. Dzięki tej inwestycji nasze moce produkcyjne wzrosną o 200 proc.

Jednym słowem eldorado.

Nie do końca. Popyt na auta kempingowe rzeczywiście rośnie - i to w całej Europie. Są jednak również problemy. Pierwszy to deficyt kadr. Bardzo trudno znaleźć pracowników, którzy znają się na budowie kamperów, a wyszkolenie takiego specjalisty trwa minimum pół roku. Kolejnym problemem jest niska podaż aut. Niektórzy europejscy producenci kamperów musieli z tego powodu zawiesić produkcję. Ten problem dotyczy całej Europy i producentów zabudowujących auta niemal każdej marki. Pojazdy nie są produkowane lub okres oczekiwania na nie jest znacznie wydłużony ze względu na kłopoty z dostępnością podzespołów, szczególnie półprzewodników. I koło się zamyka. Popyt jest, podaż kuleje. Gdyby nie kłopoty z dostępnością, powstawałoby znacznie więcej kamperów. Poza produkcją aut zajmujemy się również dystrybucją czterech marek. We wszystkich mamy limity na ten i przyszły rok. Kolejny problem to rosnące ceny transportu. Większość komponentów pochodzi z rynku azjatyckiego. W ostatnim czasie ceny kontenerów z tamtych kierunków wzrosły 2-3-krotnie, więc to też ma przełożenie na ceny. OD trzech producentów, których autami handlujemy, już dostaliśmy potwierdzenie że w przyszłym roku ceny wzrosną o 5-6 proc.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ceny frachtu to niejedyny powód spodziewanej podwyżki, przynajmniej w Polsce.

To prawda. Obecnie niemal wszystkie kampery produkowane w Polsce powstają w wyniku zabudowania auta dostawczego. Dzięki temu do niedawna nie były obciążone akcyzą. Od 1 lipca to się zmieniło, co oznacza wzrost ceny o ponad 3 proc. w przypadku samochodów z silnikami o pojemności do 2 litrów i o blisko 19 proc. w przypadku aut z większym litrażem.

Jak to wpłynie na rodzimy rynek?

Część firm już zapowiedziała, że skoncentruje się wyłącznie na eksporcie. Grupa Elcamp ma obecnie ponad 30 dystrybutorów w całej Europie i zamierza to wykorzystać. Tylko niewielka część wyprodukowanych przez nas w Polsce samochodów trafi na polski rynek. Z pewnością najbardziej ucierpią małe firmy, które wyspecjalizowały się w zabudowie aut z większymi silnikami. Trudno będzie zyskać akceptację klienta dla podwyżki ceny o około 40 tys. zł. Warto dodać, że do tej pory najbardziej popularne auta kempingowe w Polsce były produkowane na bazie fiata ducato, który ma silnik o pojemności 2,2 l. To się z pewnością zmieni.

Trzeba będzie uciekać za granicę ze sprzedażą?

Część producentów ma takie plany. Trzeba jednak pamiętać, że konkurencja na rynku kamperów za naszą zachodnią granicą jest dużo większa. Duże grupy produkują po 80 tys aut rocznie i mają dużo większe możliwości. Chodzi o dostęp do komponentów, samochodów czy politykę cenową. Niewielkim polskim zakładom trudno będzie rywalizować z tymi gigantami.

Podcast Puls Biznesu do słuchania co piątek od rana w twojej aplikacji podcastowej oraz na pb.pl/dosluchania

dziś: „Kamperowy zawrót głowy”

goście: Sławomira Podwojska - motorhome.pl, Andrzej Zawiliński - Grupa Elcamp, Sebastian Klauz - Polski Caravaning, Jacek Fior - camptoo.pl i Karol Szymański - Wavecamper.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane