Ceny mieszkań zmuszają do najmu

opublikowano: 05-07-2021, 17:03

Decyzję najmu Polacy tłumaczą głównie drogimi mieszkaniami. Najmując patrzymy najpierw również na cenę

Spośród osób planujących najęcie mieszkania w ciągu najbliższych 12 miesięcy aż 43 proc. motywuje swoją decyzję cenami mieszkań – zbyt wysokimi, aby je kupować. Jak wynika z ankiety wykonanej przez firmę badawczą SW Research na zlecenie firmy doradczej Cushman & Wakefield, z grupy planujących najęcie mieszkania prawie tyle samo respondentów (41 proc.) przyznaje, że nie posiada zdolności kredytowej (w całej próbie badawczej zdolności kredytowej nie ma 11 proc.). Mieszkanie lub dom najmuje 18 proc. ankietowanych .

Kolejne miejsca w rankingu motywacji do najmu zajęła związana z najmem elastyczność i szybka możliwość zmiany miejsca zamieszkania (niemal 30 proc.), niechęć do długotrwałych zobowiązań (29 proc.). Równie ważnym czynnikiem jest praca. Niemal 28 proc. respondentów, którzy planują nająć mieszkanie nie wie, gdzie będzie pracować za kilka lat, a 10 proc. z nich ma pracę, która wymaga od nich częstych zmian miejsca zamieszkania. Dla 26 proc. równie ważna jest wygoda w nieprzejmowaniu się naprawami i innymi sprawami związanymi z posiadaniem mieszkania na własność.

Rynek najmu zyskuje

Jak zauważa Karolina Furmańska, starszy analityk mieszkaniowy w dziale doradztwa i analiz rynkowych oraz rynków kapitałowych w Cushman & Wakefield, rynek mieszkaniowy jest obecnie rozgrzany do czerwoności, a ceny rosną z kwartału na kwartał.

– Na galopadzie cen zyskuje rynek najmu, tym bardziej, że z powodu pandemii jest on obecnie rynkiem najemcy. Odnotowano spadek wysokości czynszów na niemal wszystkich rynkach, a w ogłoszeniach można trafić na prawdziwe okazje. Nadal daleko nam do zachodnich sąsiadów, jednak z roku na rok liczba Polaków mieszkająca w najmowanych mieszkaniach wzrasta i będzie wzrastać – mówi Karolina Furmańska.

Czynsz również gra rolę

Większość osób już najmujących mieszkanie i zamierzająca nająć w ciągu najbliższego roku (80 proc.) jest skłonna przeznaczyć na taki wydatek do 2000 tys. zł/mies., przy czym prawie jedna trzecia z tej grupy granicę swoich możliwości określa kwotą 1500 zł/mies., a kolejna porównywalna część – 1200 zł/mies.

Większość badanych z grupy już najmujących i zamierzających nająć mieszkanie w ciągu najbliższych 12 miesięcy preferuje umowy na czas nieokreślony z miesięcznym okresem wypowiedzenia (42 proc.) czy z terminem dłuższym niż 12 miesięcy (21 proc.). Ponad jedna piąta (21 proc.) woli umowy od 6 do 12 miesięcy.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane