Chińska motoryzacja nadciąga [PODCAST]

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-10-13 06:00

Transformacja w motoryzacji sprzyja ekspansji chińskich producentów aut w Europie. Auta z Państwa Środka już dziś cieszą się sporą popularnością np. w Wielkiej Brytanii. Czy europejscy producenci mają się czego obawiać?

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

BYD, Omoda, Skywell, Seres, Maxus, JAC, NIO, Leapmotor czy Honggi. Osobom nie interesującą się motoryzacją - w tym tą z Chin - nazwy te niewiele mówią. Tymczasem to marki aut. Egzotyczne ale nie nieobecnie. Między styczniem a końcem września 2023 r. każda z nich zarejestrowała przynajmniej jeden samochód nad Wisłą. Zgoda, na razie udział chińskich marek w nadwiślańskich statystykach nie powala. 69 zarejestrowanych nowych aut daje wszystkim chińskim markom udział w naszym rynku na poziomie 0,6 proc. Jednak to może się szybko zmienić. Omoda, podobnie jak MG już zapowiedziało swój debiut w naszym kraju. W kolejce stoi BYD - największy producent aut elektrycznych na świecie. Warto też podkreślić, że jeszcze nie obecne w Polsce MG już dziś ma 1,6 proc. udział w Europejskim rynku nowych aut i wyprzedza pod tym względem takie marki jak MINI czy Mazda. Chiny obrały sobie Europę jako kierunek swojej motoryzacyjnej ekspansji. Czego się po tym spodziewać? Zapraszam na kilka rozmów o powodach i konsekwencjach najazdu chińskich marek na europejski i polski rynek.

O strategii europejskich producentów na nadciągającą chińską konkurencję opowiada Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Dodaje też kilka zdań o tym dlaczego Chińczycy chcą rozgościć się na naszym rynku. Co im może w tym pomóc? Bez wątpienia transformacja jaka przetacza się przez motoryzacyjny rynek Unii Europejskiej. Chińczycy są mocnym elektromobilnym graczem. O tym m.in opowiada Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. O innych atutach i mocnych stronach chińskiego przemysłu motoryzacyjnego opowiada z kolei Paweł Gos, prezes Exact Systems. Na koniec nieco statystyki i swoistej retrospekcji w wykonaniu Wojciecha Drzewickiego, szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Ile dziś kupujemy chińskich aut? Ile będziemy ich kupować za kilka lat? I czy chińskie marki mają szanse powtórzyć sukces koreańskich. Wszak jeszcze nieco ponad dekadę temu KIA i Hyundai nie liczyły się w statystykach, dziś regularnie plasują się w pierwszej piątce.

Serdecznie zapraszam.

Wszystkie odcinki „Pulsu Biznesu do słuchania” są dostępne na stronie pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych, m.in. na Spotify i Apple Podcasts.