Chiński dopalacz dla Wólki Kosowskiej

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2016-03-14 22:00

Właściciel podwarszawskiego centrum handlowego podpisał umowę z chińskim gigantem bazarowym

Tego, ile dokładnie pieniędzy przechodzi każdego dnia przez gigantyczne centrum handlowe w Wólce Kosowskiej pod Warszawą, nie wie chyba nikt. Można jednak pokusić się o zgrubne szacunki. Zgodnie z danymi, zamieszczonymi w niedzielnym komunikacie chińskiej spółki Zhejiang China Commodities City Group (ZCCCG), roczny przychód wszystkich handlowców prowadzących działalność na 190 tys. mkw. Chińskiego Centrum Handlowego (bo jest jeszcze m.in. wietnamskie, tureckie i polskie) w Wólce Kosowskiej „sięga 4 mld USD”.

AZJATYCKIE ELDORADO:
AZJATYCKIE ELDORADO:
Chińskie Centrum Handlowe w podwarszawskiej Wólce Kosowskiej to jeden z największych obiektów tego typu w tej części Europy. Teraz jego rozbudową jest zainteresowana spółka, która w Chinach zarządza znacznie większym kompleksem hal handlowych.
Marek Wiśniewski

Czemu ZCCCG, notowane na giełdzie w Szanghaju, publikuje komunikaty o podwarszawskim centrum handlowym? Bo właśnie podpisało umowę o współpracy z GD Poland International, spółką zarządzającą obiektami w Wólce Kosowskiej, działającymi w ramach Chińskiego Centrum Handlowego.

— Mogę potwierdzić, że podpisaliśmy umowę. Jest za wcześnie, by mówić o jakichkolwiek szczegółach współpracy, to na razie umowa ramowa — mówi Felix Wang, dyrektor marketingu w grupie GD.

W Chińskim Centrum Handlowym w Wólce Kosowskiej, działającym od 1994 r., stoi dziś sześć hal handlowych i trzy budynki magazynowe. Zanosi się na to, że powstaną kolejne, bo terenu pod inwestycje na liczącej około 40 ha działce jeszcze trochę jest. „Obie strony zdecydowały się nawiązać współpracę, w ramach której spółka rozpocznie sprzedaż na rynku polskim i wymianę handlową (...).

Spółki zbudują hale 7 i 8 w centrum, należącym do GD” — głosi komunikat ZCCCG. Firmy mają też współpracować m.in. przy rozwijaniu oferty e-handlowej.

ZCCCG to notowana na giełdzie w Szanghaju spółka, działająca głównie w branży deweloperskiej. Zarządza też m.in. hotelami i prowadzi działalność handlową W 2014 r. jej przychody wyniosły 3,8 mld CNY (około 2,25 mld zł), a zysk netto 409 mln CNY (240 mln zł). Perłą w jej koronie jest gigantyczne centrum handlowe w mieście Yiwu, oddalonym od Szanghaju o 300 km, które sama spółka nazywa „największym rynkiem na świecie”. W Yiwu na 4 mln mkw. sprzedaż, głównie hurtową, prowadzi około 70 tys. handlowców. Dla porównania, w chińskich halach w Wólce Kosowskiej działalność prowadzi około 1 tys. handlowców.