Prywatny wskaźnik PMI dla usług Państwa środka opracowywany przez wspólnie przez S&P Global i Caixin opadł w oszacowaniu na styczeń 2024 r. do 52,7 pkt z 57,9 pkt w grudniu. To wartość poniżej mediany prognoz ekonomistów, która kształtowała się na pułapie 53,0 pkt. Wskaźnik zdecydowanie jednak utrzymał się ponad pułapem 50 pkt oddzielającym rozwój od kurczenia się.
Był to 13. z rzędu miesiąc ekspansji działalności usługowej, sygnalizujący dalszy solidny wzrost produkcji w sektorze usług, wspierany przez lepsze warunki popytu i pozyskiwanie nowych klientów. Jednak dynamika zamówień eksportowych osłabła, choć tylko nieznacznie.
W styczniu liczba nowych zamówień rosła wolniej, a wskaźnik spadł do 51,5 z 53,7 pkt w grudniu. W związku z tym przedsiębiorstwa nieznacznie zwiększyły zatrudnienie drugi miesiąc z rzędu – wynika z badania.
Dalszy rozwój usług wiązany jest przede wszystkim z świętami państwowymi, które między innymi ożywiły ruch turystyczny i podróże.
Jak podkreślają eksperci, od czasu ponownego otwarcia Chin po pandemii Covid-19 konsumenci są bardziej skłonni wydawać swoje środki na usługi takie jak podróże, a nie na towary. Według niektórych ekonomistów tendencja ta utrzyma się w tym roku w obliczu ponurej sytuacji na rynku pracy.
Analogiczne, tyle że oficjalne rządowe dane z ubiegłego tygodnia potwierdziły natomiast słabość przemysłu, w przypadku którego produkcja skurczyła się czwarty miesiąc z rzędu. Tutaj usługi odnotowały z kolei pierwszy wzrost od trzech miesięcy.
Nastroje przedsiębiorców w sektorze usług na nadchodzący rok okazały się przy tym najniższe od trzech miesięcy.