Chińskie banki nie zapłacą za COVEC

KAP
opublikowano: 02-08-2011, 00:00

Drogowa dyrekcja ma problem z odzyskaniem ponad 100 mln zł gwarancji za opuszczenie budowy A2 przez Chińczyków.

Drogowa dyrekcja ma problem z odzyskaniem ponad 100 mln zł gwarancji za opuszczenie budowy A2 przez Chińczyków.

Bank of China i Export-Import Bank of China nie chcą wypłacić gwarancji za COVEC — podała Informacyjna Agencja Radiowa. Po tym jak lider chińskiego konsorcjum zrezygnował z budowy autostrady A2 Łódź-Warszawa, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zażądała wypłaty gwarancji. Deutsche Bank wypłacił jej 13 mln zł, ale chińskie banki odmówiły przelania pozostałych 116 mln zł. Co na to dyrekcja?

— Procedura jest w toku. Poczekajmy do końca tygodnia, to jeszcze tylko kilka dni — uspokaja Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA.

Unika odpowiedzi na pytanie, czy dyrekcja otrzymała od chińskich banków jakąś odpowiedź.

Po wycofaniu się COVEC dyrekcja była wielokrotnie krytykowana, że przy kontraktach wartych 1,3 mld zł zgodziła się na "zaledwie" 10-procentową gwarancję. To jednak wskaźnik przewidziany w FIDIC, czyli międzynarodowym kodeksie dobrych praktyk w budownictwie. Mogła nawet żądać mniej.

"Wartość zabezpieczenia należytego wykonania umowy (…) należy określać na poziomie 5 proc. wartości podpisywanej umowy" — pisał w październiku 2008 r. Lech Witecki, szef GDDKiA, w zaleceniach dla dyrektorów oddziałów.

Wówczas dyrekcja obniżyła kryteria na prośbę branżowych liderów i szefów drogowych firm. Chciała do kontraktów dopuścić nowe firmy, by ściąć ceny w przetargach (wcześniej otrzymywała oferty dwa razy wyższe od kosztorysów). W zmienionych warunkach startujący w konkursach musieli wykazać, że mają fundusze na pierwsze dwa miesiące realizacji kontraktu. Wymagania dotyczące potencjału kadrowego można było stawiać tylko w przypadku dyrektora kontraktu. Przy takich kryteriach COVEC — bez zaplecza kadrowego, ale kładący na stole 100 mln USD — wydawał się bogaczem.

Po zmianie kryteriów do przetargów GDDKiA zaczęły stawać firmy z całego świata i mniejsi gracze rodzimi. W rezultacie ceny w ofertach okazały się o połowę niższe od kosztorysów. Teraz jednak wiele firm — podobnie jak Chińczycy — ma problem z realizacją tych tanich kontraktów.

1 mld zł

mld zł Takiej dopłaty zażądał COVEC za dokończenie

kontraktu na trasie A2.

500

mln zł A o tyle droższe będą kontrakty, które wykonają firmy zastępujące COVEC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu