Ewę Chodakowską-Kavoukis, czołową polską trenerkę fitness i personalną, i jej męża skusiła produkcja żywności. Zainwestowali w Purellę Food, firmę, która rok temu debiutowała na rynku, m.in. z chlorellą i batonami na jej bazie. Będą z nią rozwijać linie produktów BeRAW. Zaczynają z portfolio zdrowych przekąsek, które mają zastępować słodycze lub jeden z posiłków oraz dodawać energii i białka przed wysiłkiem fizycznym i po nim.

Zamiast koncernu
Wartość inwestycji nie została ujawniona. Wiadomo, że Ewa Chodakowska-Kavoukis i Lefteris Kavoukis zostali mniejszościowymi akcjonariuszami. — Nie chcieliśmy kupować czyjegoś wizerunku i mieć ambasadora, ale pozyskać partnera, który będzie utożsamiał się z produktami i, jak my, rozwijał firmę z pasją — mówi Michał Czerwiński, członek zarządu Purelli Food i jeden z jej twórców.
Pozostali założyciele to Mikołaj Jeżak i Piotr Maciejewski, jak Michał Czerwiński związani z agencją InDreams, zajmującą się wsparciem sprzedaży, np. poprzez wyjazdy motywacyjne. Ponad rok temu zdecydowali, że chcą zaserwować zdrowe przekąski pod szyldem Enjoy Pure Life m.in. Rossmannowi. Jak przekonali Ewę Chodakowską, żeby związała się ze start-upem, a nie globalnym koncernem?
— Duże koncerny mają zazwyczaj wypracowany sposób pracy nad nowymi produktami, rządzą tu pewne procedury, które trudno jest zmienić. My pracujemy inaczej — chcemy uczestniczyć w procesie tworzenia produktu od początku do końca. W korporacjach wszystko jest precyzyjnie planowane, budżetowane, przeliczane, a my szukaliśmy partnera, który zaufa nam, naszej filozofii i wspólnie z nami zechce stworzyć coś kompletnie rewolucyjnego — mówi Ewa Chodakowska-Kavoukis. — Jeśli inwestujemy w coś prywatne pieniądze, to znaczy, że w to wierzymy — dodaje Lefteris Kavoukis.
W kraju i na emigracji
Stworzona przez nowych udziałowców linia BeRAW ma być dostępna na sklepowych półkach od listopada. Na początek będą to energetyczne batony i kulki mocy.
— Przekonujemy, że zdrowe jedzenie nie musi być nudne i niesmaczne. Przez wiele miesięcy dopracowywaliśmy smaki — z Ewą, Lefterisem, technologami żywności, a w końcu konsumentami — przy odpowiednio dobranych składnikach odżywczych. Zaczynamy od wprowadzenia produktów do Rossmanna i Carrefoura, rozmawiamy też ze stacjami benzynowymi i pozostałymi klientami — mówi Artur Gajewski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Purelli Food.
— Tradycyjne słodycze są stopniowo wypierane z półek supermarketów i stref kas przez zdrowsze zamienniki. Nasze produkty wpisują się w ten trend. Będziemy więc przede wszystkim wchodzić do sieci handlowych — podkreśla Michał Czerwiński. BeRAW ma trafić także na rynki zagraniczne. Lefteris Kavoukis zaznacza, że to plan na bardziej odległą przyszłość.
— Na początek bierzemy pod uwagę kraje, w których mieszka wielu Polaków, czyli Wielką Brytanię, Irlandię i Niemcy. Również rynek grecki jest w sferze naszych zainteresowań — mówi Lefteris Kavoukis. Wiadomo, że w przyszłym roku Purella skoncentruje się na poszerzaniu portfela o kolejne wersje smakowe batonów i kulek, ale chce też wejść z marką do nowych spożywczych kategorii. Produkcja na razie jest zlecana. Spółka jest jednak pewna, że w przyszłym roku postawi własną fabrykę.
— Obecnie dzierżawimy linie produkcyjne. Własny zakład i laboratorium dadzą nam większą swobodę, szukamy odpowiedniego terenu — mówi Piotr Maciejewski.
W tym roku, czyli pierwszym pełnym roku działalności, spółka spodziewa się ponad 5 mln zł przychodów ze wszystkich marek — Enjoy Pure Life i BeRAW, do których w przyszłym roku dołączy trzecia — związana ze zdrowymi przekąskami dla dzieci. W Purellę Food uwierzyła nie tylko znana trenerka, ale też biznesowi wyjadacze — we wrześniu zainwestował w nią fundusz bValue, powiązany z Marianem Owerką, twórcą Bakallandu, Tomaszem Misiakiem, założycielem Work Service’u, i Rafałem Brzoską, twórcą InPostu. Ewa Chodakowska i Lefteris Kavoukis tymczasem myślą o kolejnych spożywczych inwestycjach. Jakich? To na razie tajemnica. © Ⓟ
OKIEM EKSPERTA
Są perspektywy
GRZEGORZ ŁAPTAŚ, dyrektor w PwC
Mamy w Polsce świetną koniunkturę konsumencką — więcej zarabiamy i więcej wydajemy, co oznacza rosnącą przestrzeń dla droższych produktów spożywczych. Nasilają się też trendy prozdrowotne — chęć prowadzenia zdrowego trybu życia, poszukiwania zamienników masowej żywności, produkowanej przez największe koncerny, a postrzeganej przez część konsumentów jako coś szkodliwego. Dzięki temu powstała nisza m.in. dla słodyczy „alternatywnych”, czyli produkowanych ze składników o dużej wartości odżywczej i z czystą etykietą. Ten rynek wciąż ma duży potencjał rozwoju, ale nie będzie to raczej nigdy kategoria o wielkiej skali. Hamulcem jest cena — składniki są drogie, więc drogi jest również gotowy produkt.
OKIEM EKSPERTA
Piękne połączenie
JACEK SADOWSKI
prezes agencji Demo Effective Launching
To piękny cross branding: marki kobiety, która zachęca do aktywnego życia i zdrowych produktów, a więc osoby kojarzonej z dbałością o jakość jedzenia, oraz firmy, która produkuje zdrowe przekąski. Ewa Chodakowska inwestując w taki biznes swoim autorytetem uwiarygodnia te produkty. Ponadto jako osoba publiczna jest w stanie zapewnić dużą obecność marki w mediach. Trenujący z nią Polacy to potencjalni ich odbiorcy. Pokazanie produktu w jej kanale mediowym zapewni skalę sprzedaży.
Aktywność i biznes
Połączenie aktywności fizycznej i inwestycji biznesowych nie należy do rzadkości. Biznes na zdrowych przekąskach rozwija również inna trenerka fitness, Anna Lewandowska, pod szyldem Foods by Ann. Robert Lewandowski, jej mąż i piłkarska gwiazda, zainwestował natomiast ostatnio w dom mediowy RL Media. Jest też udziałowcem m.in. Lokalnego Rolnika, serwisu łączącego małych rolników z klientami, oraz Mustache i DocPlannera. Sobiesław Zasada, były rajdowiec, ma hotele i jest współwłaścicielem wielu innych firm (m.in. OTCF, który zarządza 4F). Zbigniew Boniek, słynny piłkarz, wykładał pieniądze na farmy wiatrowe, biopaliwa, konie wyścigowe. Eksbokser Dariusz Michalczewski ma zyski z energetyku Tiger, który sygnuje, oraz siłowni Tiger Gym. Agnieszka Radwańska inwestuje w nieruchomości, Marcin Gortat — w restauracje w Polsce i USA, a Mateusz Kusznierewicz pomaga w rozwoju Eventory.[FOT.CYFRASPORT_FORUM]