Ciepłe przyjęcie chińskich chłodziarek

opublikowano: 11-02-2021, 20:00

W ubiegłym roku Polacy kupili 50 tys. lodówek i zamrażarek z logo Midei. W tym roku ich dystrybutor chce znaleźć chętnych także na pralki.

Chiński koncern Midea to jeden z największych producentów urządzeń gospodarstwa domowego na świecie — w rankingu Fortune Global 500 jest na 481. miejscu. Oficjalnym polskim dystrybutorem jej sprzętu chłodzącego od ponad roku jest firma 12Buy.

— W 2020 r. sprzedaliśmy ponad 49 tys. urządzeń marki Midea. W tym większość, bo prawie 30 tys., stanowiły zamrażarki, reszta to sprzęt chłodniczy — mówi Bartosz Jeziorański, dyrektor generalny 12Buy.

Wynik jest lepszy niż założenia, choć sprzedaż w pandemicznym roku miała sinusoidalny przebieg.

— Wiosną, podczas pierwszej fali koronawirusa, podobnie jak w całej branży AGD także u nas popyt znacząco spadł. Zastanawialiśmy się nawet nad dalszym bytem. Później sprzedaż ruszyła — wspomina Bartosz Jeziorański.

Specjalista od chińskiego AGD:
Specjalista od chińskiego AGD:
Bartosz Jeziorański, dyrektor generalny 12Buy, zanim zaczął handlować sprzętem Midei, współpracował z innym tuzem tej branży z Państwa Środka — koncernem Haier.
Norbert Gajlewicz

W lutym zeszłego roku firma miała w ofercie około 40 urządzeń Midei, wystawiając je w około 200 sklepach sieci Media Expert oraz w internecie.

— Nasz asortyment to już setka różnych sprzętów, wszystkie z segmentu chłodnictwa, bo w nim jesteśmy jedynym w Polsce dystrybutorem Midei. Poszerzyliśmy też znacząco sieć sprzedaży — jesteśmy obecni w około 2 tys. stacjonarnych placówek handlowych — informuje dyrektor firmy.

Szacuje, że udział Midei w segmencie chłodnictwa przekroczył w minionym roku 1 proc. (około 20 tys. urządzeń tej marki na łączną sprzedaż 1,3-1,4 mln), natomiast wśród zamrażarek sięgnęły 4-5 proc. (około 30 tys. na 600-750 tys.).

— Sprzedalibyśmy znacznie więcej, gdyby nie było zakłóceń w dostawach – komentuje Bartosz Jeziorański.

Jego firma, podobnie jak reszta importerów AGD z Chin, miała w 2020 r. kłopoty z zaopatrzeniem. Zdarzało się, że nie otrzymywała na czas całych zakontraktowanych zamówień.

— Koncern Midea prowadzi globalną politykę handlową, a jeśli chodzi o priorytety dostaw, Polska nie jest na razie państwem z pierwszego koszyka — usprawiedliwia kontrahenta szef 12Buy.

Problemy po części wynikały również z braku na światowym rynku 40-stopowych kontenerów, w których sprowadza się sprzęt AGD z Chin.

— Znacząca ich część została zatrzymana w USA i Wielkiej Brytanii, więc koszt ich wynajęcia wzrósł z około 2 tys. do ponad 10 tys. USD. Byliśmy zmuszeni płacić znacznie wyższe stawki, choć na szczęście nie maksymalne. Koszty logistyki w IV kw. były dwa razy wyższe niż w trzecim – tłumaczy Bartosz Jeziorański.

Do tego doszedł wzrost cen niektórych materiałów, m.in. stali czy pianek, i rentowność biznesu pod koniec roku zbliżyła się do zera. Koszty logistyki zaczną jednak spadać.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Wobec takiego wzrostu cen wiele firm wstrzymało się z zamówieniami i chińskie porty są pełne towaru. Chińczycy będą musieli coś z tym zrobić. Być może będzie konieczne znalezienie alternatywy dla 40-stopowych kontenerów — uważa Bartosz Jeziorański.

Na ten rok firma założyła na razie plan minimum — sprzedaż będzie podobna do ubiegłorocznej, czyli na poziomie 50 tys. sztuk.

— Polski rynek nasycił się już zamrażarkami. Popyt na nie wzrósł w czasie pandemii dwa, a może i dwa i pół razy. Trudno więc prognozować, ile sprzedamy ich w tym roku, a ile chłodziarek – mówi dyrektor 12Buy.

Firma zamierza rozszerzyć asortyment o chłodziarki do wina oraz samochodowe. Chce również zostać dystrybutorem Midei w segmencie pralnictwa, największej części polskiego rynku AGD. Prowadzi na ten temat rozmowy z chińskim producentem.

OKIEM EKSPERTA
Sukces w trudnych warunkach
AGNIESZKA GÓRNICKA
prezes firmy badawczej Inquiry

Miniony rok dawał okazje, których wcześniej na rynku nie było. Polacy zmuszeni do siedzenia w domu starali się poprawić sobie warunki bytowania, stąd popyt na wszelkie sprzęty, które zwiększały domowy komfort, a do nich należą też urządzenia AGD, m.in. zamrażarki czy chłodziarki. Z jednej strony okres pandemii jest więc dla firm z tej branży dość korzystny. Z drugiej — nieprzewidywalne warunki były wyzwaniem dla każdej firmy, a dla dopiero wchodzącej na rynek z zupełnie nową ofertą to podwójne wyzwanie. Dlatego myślę, że dystrybutor marki Midea może mówić o sukcesie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane