Ciężarówki: spadek sprzedaży o 19 proc.

Paweł Janas
08-10-2001, 00:00

Ciężarówki: spadek sprzedaży o 19 proc.

Jest źle, ale nie tragicznie — tak można skomentować wyniki sprzedaży nowych ciężarówek po ośmiu miesiącach tego roku. W porównaniu z lipcowymi wynikami spadek sprzedaży zmniejszył się z 21 do 19 proc.

Do końca sierpnia firmy kupiły 3706 nowych samochodów ciężarowych o masie przekraczającej 6 ton. Spadek sprzedaży, w porównaniu z analogicznym okresem 2000 r.,wyniósł 19,27 proc. Skutki spowolnienia gospodarczego nadal więc przekładają się na i tak słabą kondycję branży. Ale i tak jest lepiej niż w końcu lipca. Wówczas wyniki poszybowały w dół o 21 proc.

Niepewność przewoźników

Znaczący wzrost sprzedaży nadal jest wyhamowywany ograniczoną wielkością międzynarodowej wymiany handlowej. Firmy transportowe narzekają na słabą opłacalność przewozów oraz bardzo wysokie koszty pracy. W szczególnie niekorzystnej sytuacji znajdują się małe i średnie firmy transportowe, które obawiają się rosnącej konkurencji ze strony dużych, międzynarodowych przewoźników. Wiele obaw budzi również uchwalona we wrześniu ustawa o transporcie drogowym.

— Przewiduje ona, że maksymalna opłata za wydanie licencji na transport drogowy nie może przekroczyć 1 mln EUR (prawie 4 mln zł). Brak rozporządzeń wykonawczych powoduje, że przewoźnicy nadal nie wiedzą, jak duże koszty będą musieli ponieść w styczniu, kiedy ustawa wejdzie w życie — mówi Dariusz Szumacher, współwłaściciel firmy DTA Service, zajmującej się m.in. sprzedażą i serwisem używanych samochodów ciężarowych.

Volvo dystansuje rywali

W największym na rynku segmencie pojazdów powyżej 16 ton do klientów trafiło 2008 aut, co oznacza spadek o 18,9 proc. Liderem nadal jest Volvo, które sprzedało 531 pojazdów wobec 469 w analogicznym okresie 2000 r. Druga w rankingu Scania sprzedała 276 pojazdów — o 41,6 proc. mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Rok temu wyniki Scanii były o kilka sztuk lepsze od rywala z rodzimej Szwecji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Ciężarówki: spadek sprzedaży o 19 proc.