Internauci coraz częściej decydują się na instalowanie programów, dzięki którym blokują wyświetlanie się reklam. Aż 65 proc. wydawców internetowych twierdzi, że stosowanie adblockerów stanowi dziś największe zagrożenie dla branży reklamowej, czytamy w raporcie Association of Online Publishers. W odpowiedzi na te obawy Cloud Technologies, warszawska spółka IT specjalizująca się w big data marketingu, stworzyła UnBlocka. Technologia ma umożliwić wyświetlanie zablokowanej wcześniej reklamy. Narzędzie działa w dowolnym formacie, również w modelu programmatic buying.
— Nasze narzędzie potrafi unieszkodliwić wtyczki blokujące reklamy w przeglądarkach internautów, by w ten sposób umożliwić reklamodawcom wyświetlenie wcześniej zablokowanej kreacji w praktycznie dowolnym formacie. Pozwoli to reklamodawcom i wydawcom zminimalizować straty związane z blokowaniem reklam, które w tym roku, wedle statystyk eMarketera, mogą sięgnąć nawet 27 mld USD.
Według naszych szacunków, w Polsce z adblockerów korzysta nawet 7 mln internautów. Dzięki UnBlockowi wydawcy nie będą musieli martwić się o widoczność reklamy ani straty spowodowane jej blokowaniem, a internauci zachowają dostęp do bezpłatnych treści w sieci — mówi Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies. Pomysł oczywiście może budzić kontrowersje wśród internautów, jednak prezentowany za pośrednictwem UnBlocka przekaz promocyjny ma być lepiej „targetowany” i przygotowany w taki sposób, aby nie spowalniać wczytywania się stron internetowych.
To wszystko dzięki platformie big data analizującej zachowania internautów, a następnie profilującej reklamy. — Być może dla internautów blokowanie reklam w sieci to wydumany problem, ale z pewnością nie jest to błahostka dla serwisów internetowych i reklamodawców, którzy rok do roku się z tym zmagają, notując coraz wyższe straty. Wprowadzając na rynek UnBlocka, uwalniamy ich od koszmaru. Zdajemy sobie sprawę, że nie unikniemy krytyki czy nawet hejtu ze strony części użytkowników, reagujących alergicznie na wszelkie formy reklamy w sieci i niechcących zrozumieć modelu działania serwisów internetowych. Portale i ich pracownicy żyją z reklam, które stanowią główne źródła ich przychodów. Blokowanie reklam poważnie odbija się więc na ich kondycji finansowej.
Osoby blokujące, być może nieświadomie, a być może celowo, przyczyniają się do tego, że niektórzy wydawcy decydują się na wprowadzanie stałych opłat za dostęp do treści, które obejmują wszystkich użytkowników, nawet tych, którzy reklam nie blokują. Taki system wydaje nam się niesprawiedliwy. UnBlock przywraca równowagę między interesami wydawców a internautów, zachwianą wcześniej zarówno przez blokujących, jak i przez natarczywych reklamodawców — tłumaczy Maciej Sawa, szef reklamy w Cloud Technologies.
Na świecie już prawie 200 mln użytkowników blokuje reklamy online, a liczba ta z roku na rok rośnie dwucyfrowo. Najczęściej adblockery instalują internauci z Europy — wynika z raportu GlobalWebIndex. © Ⓟ