Spółka Cloud Technologies, dostawca danych do targetowania reklamy internetowej, stawia na własny program akceleracji start-upów, których działalność bazuje właśnie na wykorzystaniu danych. Notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie spółka uruchamia Cloud Technologies Data Seed. Program kieruje do spółek będących na etapie seed i zespołów projektowych zarówno zajmujących się już analityką danych, jak też dopiero tworzących nowatorskie koncepty na wykorzystanie big data w biznesie.
Rynkowa współpraca ze start-upami
— Start-upom, organizacjom i zespołom zgłaszającym się do naszego programu oferujemy możliwość wykorzystania naszych danych i technologii. Ponadto oferujemy finansowanie, które będziemy dostosowywali do konkretnych projektów, stwarzając im odpowiednie warunki do rozwoju — mówi Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies.
Tzw. ticket inwestycyjny w Cloud Technologies Data Seed wynosi do 2 mln zł. Akcelerator stanowi element strategii rozwoju spółki na lata 2023-25.
— Nasza strategia na najbliższe lata zakłada przede wszystkim organiczny rozwój biznesu dzięki wzrostowi sprzedaży danych. Jednocześnie planujemy przeznaczyć do 60 mln zł na akwizycje i inwestycje. Kapitał na ten cel pochodzi z nadwyżek finansowych pozostałych po wypłacaniu dywidendy. W akwizycjach mamy już doświadczenie — przejęliśmy 100 proc. udziałów w hiszpańskiej spółce TL1. Zakładamy kolejne akwizycje podmiotów, których zasoby i technologie mogą wpłynąć na rozszerzenie dystrybucji i zwiększenie sprzedaży. Inwestycje natomiast, które z pewnością pochłoną mniejszą część budżetu, mają służyć utorowaniu spółce drogi do nowych pomysłów na wykorzystanie danych, które już posiadamy — wyjaśnia Piotr Prajsnar.
Nowy biznes budowany na danych
O ile w przypadku akwizycji przejmowany będzie kontrolny pakiet akcji, o tyle we współpracy ze start-upami Cloud Technologies zakłada, że w zamian za wsparcie i finansowanie będzie obejmować mniejszościowe pakiety — do 25 proc. Spółka liczy, że do programu zgłoszone zostaną projekty o dużym poziomie synergii z jej bazową działalnością — jeśli między partnerami zaiskrzy, udział Cloud Technologies w start-upach z czasem może być zwiększany.
— Cloud Technologies jest dziś spółką, która ma ugruntowany model biznesowy. Już kilka lat temu zrezygnowaliśmy ze świadczenia usług. Koncentrujemy się obecnie wyłącznie na technologii i sprzedaży danych na rynkach globalnych, w tym amerykańskim. Generujemy coraz większe nadwyżki finansowe, które chcemy reinwestować m.in. w akwizycje i inwestycje — dodaje Piotr Prajsnar.

