Z badania Siemens Financial Services i firmy EMS wynika, że ponad 30 proc. właścicieli i menedżerów gabinetów stomatologicznych planuje zakup nowego sprzętu.
– To dobra wiadomość. Tylko nowoczesne urządzenia mogą zapewnić skuteczne zabiegi profilaktyczne, które są bezpieczne i nieinwazyjne. Dzięki nim pacjenci chętnie zapiszą się na kolejne wizyty do stomatologa. Jest to istotne dla rentowności placówek dentystycznych – mówi Michał Pietrzyk, główny menedżer w firmie EMS.
Wymiana sprzętu
Według badania 58 proc. przedsiębiorców z branży stomatologicznej planuje zakup nowego sprzętu w celu poszerzenia wachlarza usług. 46 proc. przedstawicieli biznesu chce unowocześnić wyposażenie gabinetów i wymienić stare urządzenia na nowe. Natomiast 19 proc. szefów firm zamierza inwestować w nowy sprzęt, aby obsługiwać większą liczbę pacjentów.
W jaki sposób przedsiębiorcy sfinansują wspomniane przedsięwzięcia? Aż 59 proc. badanych wyłoży pieniądze na ten cel z własnej kieszeni. Prawie 27 proc. firm skorzysta z finansowania zewnętrznego, w tym m.in. z leasingu. Natomiast pozostali właściciele gabinetów dentystycznych zaciągną kredyt lub pożyczkę.
– Szefowie firm mają do dyspozycji kilka form pozyskania kapitału na inwestycje. Jedną z najkorzystniejszych jest pożyczka. Umożliwia ona pokrycie kosztów całej inwestycji, włącznie z 8-procentowym podatkiem VAT i bez konieczności posiadania wkładu własnego. Ponadto kwota pozyskanego kapitału i okres spłaty zadłużenia są dopasowane do indywidualnych potrzeb gabinetów stomatologicznych. Zaletą tej formy finansowania sprzętu jest również możliwość pozyskania kapitału w krótkim terminie i w trybie online – zaznacza Tomasz Szyszka, kierownik działu sprzedaży w Siemens Financial Services.
Autorzy badania podkreślają, że część placówek stomatologicznych ma problemy w świadczeniu usług profilaktycznych. Ponad 35 proc. właścicieli gabinetów narzeka na wysokie koszty zabiegów. Co trzeci badany zwraca uwagę na konieczność wprowadzania w firmie pracy zmianowej. Natomiast pozostali respondenci podkreślają, że bez inwestycji w nowy sprzęt i materiały medyczne nie mają szans na rozwinięcie usług profilaktycznych.
Zdaniem ok. 27 proc. właścicieli gabinetów stomatologicznych wśród klientów brakuje zainteresowania wspomnianymi usługami. Prawie 22 proc. firm z branży dentystycznej obawia się wyższych kosztów pracy. Podobny odsetek zwraca uwagę na rosnące ceny sprzętu i materiałów, natomiast pozostali przedsiębiorcy m.in. na utrudniony dostęp do finansowania.
Edukacja pacjentów
Autorzy badania nie mają wątpliwości co do tego, że edukacja pacjentów dotycząca właściwego dbania o zdrowie jamy ustnej, a także pakiety promocyjne oferowane klientom wpływają na rozwój usług profilaktycznych i wzrost liczby zabiegów w gabinetach stomatologicznych.
– Przeprowadzone badanie pokazuje, jak ważne jest budowanie świadomości związanej z odpowiednią pielęgnacją jamy ustnej. Fachowcy zatrudnieni w gabinetach dentystycznych powinni edukować pacjentów na temat zalet regularnej profilaktyki – podkreśla Katarzyna Ostrowska, prezes sekcji profilaktyki i promocji zdrowia Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego.