Co daje firmom wspieranie rodziców

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2024-11-12 20:00

Małe i średnie spółki coraz chętniej ułatwiają pracownikom łączenie ról zawodowych z rodzinnymi. Czy to się opłaca?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy MŚP wspierają pracowników w pełnieniu ról rodzinnych
  • w jaki sposób to robią
  • dlaczego im się to opłaca
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedsiębiorcy z sektora MŚP coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że wsparcie pracowników w łączeniu ról zawodowych z rodzinnymi przynosi korzyści. Z raportu Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) „Jak odpoczywają przedsiębiorcy. Pod lupą” wynika, że już 70 proc. mikro, małych i średnich firm pomaga pracownikom w zachowaniu work-life balance.

Lojalni pracownicy

Zdaniem Radosława Woźniaka, prezes EFL, firmy, które dostosowują politykę do potrzeb rodzinnych, nie tylko wspierają rodziców, ale również przyczyniają się do budowania silniejszych, bardziej lojalnych zespołów.

Takie rozwiązania jak praca zdalna, elastyczne godziny pracy czy dodatkowe dni wolne na opiekę nad dzieckiem najczęściej spotykamy w wielkich firmach, jednak nasze badanie wskazuje, że o pracujących rodziców dba także większość MŚP mówi Radosław Woźniak.

Najpopularniejsze rozwiązania ułatwiające godzenie rodzicielstwa z karierą zawodową to zapewnienie dodatkowych dni wolnych w przypadku choroby dziecka (37 proc.) oraz ważnych okazji związanych z rodzicielstwem, jak np. pierwszy dzień szkoły (37 proc.). Co piąta firma oferuje lub dofinansowuje ubezpieczenie zdrowotne dla całej rodziny, a 13 proc. proponuje elastyczny czas pracy. Mało popularnymi rozwiązaniami są przedszkola firmowe (1 proc.) czy dofinansowanie kont oszczędnościowych (1 proc.).

Branże prorodzinne

Wciąż jednak spora grupa firm nie wspiera pracowników w pełnieniu roli rodziców — to aż 30 proc. respondentów. Na wsparcie pracodawców najrzadziej mogą liczyć pracownicy mikrofirm, a najczęściej zatrudnieni w średnich spółkach. Tylko 25 proc. zarządzających mikroprzedsiębiorstwami pomaga w pełnieniu roli rodzica, najczęściej
zapewniając dodatkowe godziny i dni wolne na ważne okazje związane z rodzicielstwem (14 proc.). W małych firmach na wsparcie może liczyć 64 proc. pracowników. Tutaj również najpopularniejsze są dodatkowe dni wolne na czas choroby dziecka lub na udział w ważnych wydarzeniach (35 i 31 proc.).

Brak wsparcia rodziców w średnich spółkach to wyjątek — tylko 2 proc. takich podmiotów go nie zapewnia. Dla zdecydowanej większości to oczywistość. Podobnie jak mniejsze firmy średni przedsiębiorcy proponują najczęściej dni wolne na czas choroby dziecka lub na specjalne okazje związane z rodzicielstwem (52 i 54 proc.). Co piąta firma prowadzi programy wsparcia finansowego, np. zniżki na produkty dla dzieci lub elastyczne godziny pracy.

Najrzadziej na wsparcie w roli rodzica można liczyć w tzw. męskich branżach. Żadnych rozwiązań prorodzinnych pracownikom nie oferuje aż 64 proc. firm rolnych, 38 proc. budowlanych oraz 36 proc. transportowych. Najczęściej rodzice mogą liczyć na dodatkowe benefity w przedsiębiorstwach handlowych (88 proc.).

Marcin Tadeusiak, zarządzający firmą specjalizującą się energetyką gazową, zwraca uwagę, że w branży inżynierskiej wsparcie tacierzyństwa dopiero raczkuje.

— W świadomości inżynierskiej ta rola jeszcze się nie przebiła. Zdarzają się przykłady jej wsparcia w firmach, i to jest bardzo w porządku. Nikt natomiast nie powinien tego blokować mówi Marcin Tadeusiak, prezes JT.