Za najważniejszy zasób przedsiębiorstw powszechnie uważa się pracowników. Czy gwarantują oni powodzenie biznesu? Z przygotowanego przez EFL raportu „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce” wynika, że najważniejszymi czynnikami, które mają wpływ na rozwój biznesu, są według przedsiębiorców ich kompetencje i wiedza (84 proc. odpowiedzi). Na kolejnych miejscach znalazły się: bycie blisko klienta (54 proc.) i skalowalny model biznesowy (50 proc.). W miarę rozrastania się firmy rośnie znaczenie wartościowych kandydatów do pracy. Na ten element wskazało 8 proc. niemowlaków, czyli firm dopiero rozpoczynających działalność, 24 proc. dorosłych i 39 proc. dojrzałych.
W czym tkwi siła właściciela firmy? Przede wszystkim w kreatywności i wiedzy biznesowej. Przedsiębiorcy wymieniali różne cechy, które mogą być kluczowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem - 31 proc. z nich wskazało na komunikatywność, 18 proc. na kreatywność, a 17 proc. na kompetencje i wiedzę.
Z raportu wynika, że na poszczególnych etapach rozwoju firmy ważne są inne kompetencje. Przykładowo w fazie powstawania biznesu ważniejsza jest dokładność i skrupulatność. Na etapie nastolatka liczy się przede wszystkim pomysłowość, natomiast firmy-studenci najbardziej cenią komunikatywność. Przedsiębiorcy będący na etapie „dorosłości” liczą się mocno z finansami, a najbardziej doświadczone firmy wyróżniają się znajomością branży.