Przedstawiciele pokolenia Z od początku dorastali w cyfrowej rzeczywistości, dlatego mają wysokie oczekiwania wobec sprzedających dotyczące e-zakupów. Liczy się dla nich szybkość i komfort podczas podejmowania decyzji. Nie bez znaczenia jest także zrównoważony rozwój. Z badania „Zakupy internetowe i w aplikacji mobilnej”, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie MediaMarktSaturn Polska, wynika, że aż 86,2 proc. przedstawicieli tego pokolenia decyduje się na zakupy online lub w aplikacji mobilnej raz w miesiącu bądź częściej. Jedynie 4,4 proc. zamawia produkty w internecie tylko raz na pół roku bądź rzadziej.
- Pokolenie Z to pierwsza generacja wychowana w całkowicie zdigitalizowanym środowisku. To oni zmieniają standardy pracy, oblicze handlu oraz inicjują nowe trendy. Są odważni i nie boją się wyzwań. Pokolenie Z, jeśli nie jest usatysfakcjonowane produktem, zmienia markę, nie przywiązuje się. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że coraz więcej młodych Polaków robi zakupy za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub strony internetowej marki. Nic dziwnego, ponieważ zetki spędzają w sieci coraz więcej czasu, to jest ich naturalne środowisko – mówi Snjezana Bandner, prezes MediaMarkt Saturn Polska.
Bez kolejek
Co najczęściej przedstawiciele pokolenia Z kupują w e-sklepach i aplikacjach mobilnych? Najczęściej zamawiają odzież i obuwie (70,6 proc.). Połowa badanych (50,5 proc.) kupuje w taki sposób bilety, a niewiele mniejszy odsetek kosmetyki i produkty do pielęgnacji (44,8 proc.). Co jeszcze zamawiają w internecie? 41,9 proc. płaci za treści rozrywkowe i platformy streamingowe, a 40,4 proc. za elektronikę i gadżety technologiczne.
Z badania wynika, że według przedstawicieli generacji Z największą zaletą dokonywania zamówień online jest uniknięcie tłumów i kolejek. Takiej odpowiedzi udzieliło 33,3 proc. zetek. Młodzi konsumenci cenią sobie również możliwość porównania cen produktów (30 proc.), szeroki asortyment (29,4 proc.) i wygodny dostęp (29 proc.). Co istotne, zetki wybierają e-sklepy również ze względu na oferowane przez sprzedających rabaty. Ten argument wskazują przede wszystkim kobiety (25,1 proc.). Mężczyźni z kolei są bardziej zainteresowani wygodną formą dostawy (31,1 proc.).
Poznaj program konferencji "Digital Customer Experience '24", 28 maja 2024, Warszawa >>
Oczekiwane ułatwienia
Co jeszcze liczy się dla zetek? Na przykład funkcja sprawdzania dostępności produktu w sklepach stacjonarnych. Z raportu wynika, że 24,4 proc. przedstawicieli tej generacji oczekuje takiej opcji w aplikacji mobilnej lub na stronie sklepu. Z kolei 39,6 proc. zetek chce spersonalizowanych rabatów. Poza tym młodzi konsumenci oczekują, że w aplikacji mobilnej lub na stronie e-sklepu znajdą się takie funkcje jak: śledzenie przesyłki (36,8 proc.), intuicyjny interfejs użytkownika (24,2 proc.) i szybszy dostęp do interesujących produktów (20,9 proc.).
– Bardzo przydatną i przyszłościową funkcją, wpływającą na wygodę zakupów nawet w sklepie stacjonarnym, jest możliwość skanowania produktów i sprawdzania ich cen, opisu, recenzji, a także opinii klientów w aplikacji mobilnej. Dzięki temu w zaledwie kilka minut możemy dowiedzieć się wszystkiego o produkcie, który nas interesuje. Myślę, że trend zakupów online stanie się w przyszłości dominującym sposobem zakupów. Nie spowoduje to jednak eliminacji sklepów stacjonarnych. Z pewnością zmieni się ich funkcja, bardziej na salony wystawowe, gdzie można dotknąć produktu, przetestować jego możliwości, a potem, wygodnie siedząc w domu lub na spotkaniu z przyjaciółmi, kupić przez aplikację wcześniej wybrany i sprawdzony sprzęt - uważa Snjezana Bandner.