Co modne, co potrzebne

DCZ
26-08-2011, 00:00

Uczelnie stale poszerzają ofertę studiów podyplomowych. Ale kandydaci od lat wybierają te same kierunki.

Nowe studia podyplomowe są mniej popularne od sprawdzonych specjalizacji

Uczelnie stale poszerzają ofertę studiów podyplomowych. Ale kandydaci od lat wybierają te same kierunki.

Hitem ostatnich lat jest zarządzanie projektami.

— Każdego roku odbywa się jednocześnie sześć edycji tego kierunku z około 70-osobową grupą uczestników każda, czyli kończy go co roku 450 osób — wylicza dr Bartosz Grucza z warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej (SGH).

Studia z zarządzania projektami są popularne, bo duży jest popyt na kończących je specjalistów. W Polsce realizuje się wiele projektów infrastrukturalnych, więc fachowców potrzebują m.in. branża budowlana, biura inżynierskie i projektowe, ale także firmy konsultingowe i przedsiębiorstwa produkcyjne.

— Innym powodem jest zmiana podejścia nowego pokolenia studentów do wiedzy. Są świadomi potrzeby kształcenia się przez całe życie i obserwują, co się dzieje na rynku pracy. Rośnie liczba studentów, którzy od razu po studiach magisterskich w SGH zaczynają studia podyplomowe. Nie bez znaczenia jest również liczna grupa osób, które wykonują zawód menedżera projektów, nie mając ku temu specjalistycznego przygotowania. Chcą usystematyzować wiedzę i potwierdzić ją dyplomem — wyjaśnia dr Grucza.

Popularne są też w SGH podyplomowe studia menedżerskie (w roku mają pięć edycji).

— Podejmują je osoby, które osiągnęły już średni lub wyższy poziom w hierarchii w firmie. Wiedza zdobyta podczas studiów, zwłaszcza na zajęciach warsztatowych, może im pomóc w budowie strategii rozwoju przedsiębiorstwa — wyjaśnia Bartosz Grucza.

Również w Krakowskiej Szkole Biznesu od kilku lat niezmiennie największym zainteresowaniem cieszą się kierunki dotyczące zarządzania firmą, ale oblegane są również: analiza rynków finansowych i doradztwo inwestycyjne, bankowość, controlling i finanse przedsiębiorstw, public relations, rachunkowość i finanse, zarządzanie nieruchomościami, zarządzanie personelem, psychologia w biznesie. Na każdą z tych specjalności zapisuje się co roku od 30 do ponad 100 słuchaczy.

Psychologia biznesu jest najczęściej wybieranym kierunkiem w Akademii Leona Koźmińskiego (ALK).

— Sukcesu tych studiów można upatrywać w tym, że pozwalają podszkolić nie tylko tzw. miękkie umiejętności menedżerskie, ale oferują tak interesujące przedmioty jak: behawioralna teoria decyzji czy psychologia rynków finansowych — uważa dr hab. Piotr Zielonka, kierownik studiów.

Oblegane są także zamówienia publiczne, które uczelnia realizuje wspólnie z Centrum Zamówień Publicznych. W 2011 r. w ALK przybyło zainteresowanych kierunkami finansowymi: kadry i płace w prawie i praktyce, zarządzanie finansami, kontrolerzy finansowi oraz rachunkowość i finanse przedsiębiorstw.

Również na Uniwersytecie Warszawskim większym zainteresowaniem cieszą się podyplomowe kierunki związane z ekonomią, zarządzaniem i prawem. Należą do nich: rzeczoznawstwo majątkowe, pośrednictwo obrotu nieruchomościami i zarządzanie nieruchomościami, prawo własności intelektualnej, zarządzanie zasobami ludzkimi, interdyscyplinarne studium kształcenia tłumaczy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Co modne, co potrzebne