Co ogranicza przedsiębiorców

opublikowano: 04-04-2019, 22:00

Wysokie pozapłacowe koszty pracy, podatki i nadmiar biurokracji — to główne bariery prowadzenia firm w Polsce.

Firma Maison & Partners na zlecenie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), zapytała ponad 700 małych i średnich przedsiębiorców o największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Większości badanych (60 proc.) sen z powiek spędzają głównie wysokie podatki. W dalszej kolejności firmy wymieniały koszty pracy (50 proc.) i nadmiar obowiązków biurokratycznych (44 proc.).

Kolejne bariery, które ponad jedna trzecia respondentów wskazała jako najważniejsze, związane są z prawem.

Przedsiębiorcy oceniają, że prawo gospodarcze jest zbyt skomplikowane i niestabilne. Przy tym najważniejsze bariery stanowią większy problem dla mikroprzedsiębiorstw niż firm, które zatrudniają więcej pracowników. Jeśli chodzi o branże, to wymienione przeszkody w największym stopniu ciążą spółkom z sektora usługowego, a mniej handlowi i produkcji. Zdaniem Cezarego Kaźmierczaka, prezesa ZPP, niepokojące jest to, że katalog barier w prowadzeniu działalności, które przedsiębiorcy uznają za najbardziej uciążliwe, w zasadzie się nie zmienia.

— System podatkowy, koszty pracy, biurokracja, a także skomplikowane, niestabilne otoczenie regulacyjne wciąż stanowią najbardziej dokuczliwe bariery dla firm. A musimy pamiętać, że mikroprzedsiębiorcy odczuwają te problemy znacznie intensywniej niż większe podmioty. Na temat każdej ze wspomnianych przeszkód opublikowaliśmy już niezliczoną liczbę raportów i stanowisk. Widzimy pewne zmiany w dobrym kierunku, ale wciąż jest ich zbyt mało i dzieją się zbyt wolno — twierdzi Cezary Kaźmierczak.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

64 proc. MŚP jako najważniejszy powód niezatrudniania większej liczy pracowników wskazało brak pieniędzy. Koszty z tym związane są więc dla nich za wysokie.

Natomiast 34 proc. zwróciło uwagę na nieprzychylne przedsiębiorcom prawo pracy, a 29 proc. nie może znaleźć odpowiednio wykwalifikowanych osób. Brak gotówki powoduje, że małe i średnie firmy niechętnie inwestują (48 proc.). Natomiast 37 proc. boi się ryzyka, a 31 proc. — negatywnych zmian rynkowych. Jedna czwarta firm nie

inwestuje, ponieważ woli zyski zatrzymać dla siebie. Zdaniem przedsiębiorców przed założeniem działalności najczęściej powstrzymuje Polaków brak gotówki. Tak uważa 47 proc. badanych. Natomiast 38 proc. mówi o obawie przed odpowiedzialnością za ewentualne niepowodzenia firmy. Z kolei 30 proc. twierdzi, że przeszkodą jest brak pomysłu na własną działalność. Jednocześnie przedstawiciele MŚP są przekonani, że największą zachętą do założenia własnej firmy byłaby pomoc finansowa ze strony państwa — takiego zdania jest 53 proc. respondentów.

Zdaniem 43 proc. pomógłby w tym wydłużony okres płatności preferencyjnej składki ZUS, a 30 proc. respondentów uważa, że istotną motywacją byłaby pomoc merytoryczna podczas prowadzenia firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane