Co stąpnie nogą, siedem mil trzaśnie

opublikowano: 09-11-2017, 22:00

Z chmurą jak z butami z wierszyka Jana Brzechwy — dzięki niej start-up może dotrzymać kroku gigantom.

Kapitał początkowy nie jest już potrzebny. Małe firmy mogą się obyć bez własnych serwerów i oprogramowania — wystarczy, że wykupią dostęp do mocy obliczeniowej oferowany przez wielkie centra danych. W tym usługowym modelu korzystania z zasobów IT, zwanym potocznie chmurą, duże, jednorazowe inwestycje technologiczne zastępuje comiesięczny abonament płacony dostawcom.

Ponad połowa właścicieli start-upów w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii, ankietowanych przez agencję Rackspace, przyznała, że kiedy zaczynali działalność, nie stać ich było na zakup systemów cyfrowych. Jerzy Grandys, menedżer w SAP Polska, uważa, że gdyby u nas przeprowadzono taki sondaż, odsetek składających podobne deklaracje byłby nawet większy. Choćby z powodu trudności ze zdobyciem kredytu na rozwinięcie działalności. Chmura — podkreśla — pozwala rynkowym maluchom i nowicjuszom rywalizować z dużymi przedsiębiorstwami. Ale nie tylko. Dzięki wirtualnemu środowisku IT mogą stać się partnerami rynkowych potentatów.

— Według badania organizacji Startup Poland, aż trzy czwarte start-upów w Polsce działa w modelu B2B, czyli swoje usługi i produkty sprzedaje innym firmom. Chmura otwiera przed nimi szanse na współpracę z gigantami — mówi Jerzy Grandys.

O wyższości chmury nad rozwiązaniami stacjonarnymi (on premise) decyduje też szybkość wdrożeń. Piotr Rojek, prezes DSR, zaznacza, że w przypadku mniejszego podmiotu instalacja tradycyjnego systemu ERP może trwać miesiące, w przypadku większej firmy — nawet lata. Przedsięwzięcie składa się z wielu etapów — jak gruntowna analiza przedwdrożeniowa, wybór dostawcy, testy oprogramowania, a także szkolenie pracowników, skompletowanie infrastruktury i zabezpieczenie danych. W wariancie chmurowym — twierdzi — wszystko jest krótsze i prostsze.

— Nie miesiące, ale tygodnie. Nie tygodnie, ale dni. W zależności od zaawansowania technologii raz trzeba czekać dłużej, raz krócej. Chmura jednak zawsze oferuje użytkownikom znaczące przyspieszenie momentu uruchomienia systemu, co przekłada się na działalność i zyski — zapewnia Piotr Rojek. © Ⓟ

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane