Co trzecia firma pada ofiarą nadużyć

Przestępstwa gospodarcze zdarzają się coraz rzadziej i coraz rzadziej wychodzą na jaw przypadkiem. Są jednak bardzo kosztowne.

Około 36 proc. polskich firm przyznaje, że w ciągu ostatnich 24 miesięcy padło ofiarą nadużyć — wynika z najnowszego badania przestępczości gospodarczej PwC, przeprowadzonego wśród 6337 respondentów ze 115 krajów, w tym 94 z Polski. To mniej niż w poprzedniej edycji badania sprzed dwóch lat, kiedy aż 46 proc. przedsiębiorców twierdziło, że padło ofiarą przestępstwa gospodarczego.

— Zmiana może wynikać z faktu, że coraz więcej firm wdraża rozwiązania pozwalające na monitorowanie ryzyka i wykrywanie nadużyć — zwraca uwagę Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC. Rzeczywiście, w poprzedniej edycji badania aż 22 proc. ankietowanych przyznało, że nadużycia zostały wykryte przypadkiem, a teraz… zaledwie 9 proc. Obecnie przestępstwa gospodarcze najczęściej są wykrywane za pomocą analizy danych (21 proc.) oraz w wyniku zarządzania ryzykiem nadużyć (15 proc.).

— Spadek nadużyć cieszy, ale pamiętajmy też, że firmy niechętnie przyznają się do takich incydentów, a ponadto wiele z nich nie zostaje wykrytych, więc rzeczywista skala nadużyć gospodarczych może być dużo większa — zwraca uwagę Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć.

Większość przypadków nadużyć odnotowanych przez polskie firmy dotyczy sprzeniewierzenia aktywów, w drugiej kolejności jest cyberprzestępczość, a w trzeciej nadużycia w obszarze zakupów.

— Dwa lata temu drugie miejsce zajmowały nadużycia w obszarze zakupów, a trzecie — korupcja, teraz widać, że rośnie rola cyberprzestępczości i ten trend będzie się pogłębiał — zwraca uwagę Marcin Klimczak. Jego zdaniem, wynika to z faktu, że pieniądze coraz bardziej przenoszą się do sieci, a za nimi podążają cyberprzestępcy.

— W większości przypadków takich przestępstw nie dokonują zorganizowane grupy przestępcze, tylko te same osoby, które wcześniej działały na tradycyjnym polu i doszły do wniosku, że w sieci jest łatwiej — twierdzi Marcin Klimczak.

PwC zbadało także, kto dokonuje nadużyć. Okazuje się, że pierwszy raz od początku prowadzenia badania za większość incydentów były odpowiedzialne osoby spoza firmy (57 proc.). Natomiast oszuści z wewnątrz organizacji to w 20 proc. przedstawiciele kadry kierowniczej. Najczęściej są to mężczyźni z wyższym wykształceniem, w wieku 31-40 lat, pracujący w danej firmie od 3 do 5 lat. Z raportu wynika także, że nadużycia są dla firm coraz bardziej kosztowne. Aż 22 proc. przedsiębiorców straciło przez nie między 400 tys. zł a 4 mln zł, a kolejne 22 proc. odnotowało stratę rzędu 4 mln zł i więcej.

— Pod względem skali strat coraz bardziej zbliżamy się do poziomu światowego — podkreśla Piotr Szymankiewicz, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć PwC. Przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają jednak, że nadużycia wiążą się nie tylko ze stratami finansowymi. Aż 69 proc. respondentów przyznaje, że tego typu incydenty obniżają morale pracowników, 53 proc. zwraca uwagę na pogorszenie relacji biznesowych, a 30 proc. — na negatywny wpływ na reputację marki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Co trzecia firma pada ofiarą nadużyć