Co z wizerunkiem przedsiębiorcy

Joanna Zaręba
opublikowano: 05-04-2006, 00:00

Prowadzę firmę, daję ludziom pracę, ale często dookoła słyszę niepochlebne opinie o przedsiębiorcach. Skąd się one biorą?

- Przyczyn należy szukać przede wszystkim w sytuacji gospodarczej. Jedną z najważniejszych jest presja na zatrudnianie i przekonanie, że to przedsiębiorcy odpowiadają za tworzenie miejsc pracy. Dlatego bardzo negatywnie na wizerunek przedsiębiorców wpływa rosnące bezrobocie. Jak wynika z badań Instytutu Spraw Publicznych z 2003 r., Polacy mają duże oczekiwania wobec biznesu. Uważają, że zadaniem przedsiębiorców jest inicjowanie rozwoju i kreowanie wzrostu gospodarczego, działanie dla dobra społeczeństwa i aktywne współtworzenie społeczeństwa obywatelskiego. Dla nas, jako organizacji biznesowej, najbardziej bolesne jest to, że ludzie są przeświadczeni, iż przedsiębiorca raczej nie przestrzega prawa i jest nieuczciwy. Na szczęście ludzie dostrzegają też ich pozytywne cechy: że dają pracę, są oszczędni, rozsądnie wydają pieniądze, są dobrze wykształceni. Korzystnie postrzegane są także inwestycje w firmę i nieliczenie na szybki zysk.

Czy wizerunek przedsiębiorców jest rzeczywiście tak ważny. I jak można go zmieniać?

- Do rozwoju biznesu niezbędna jest akceptacja przez pracowników, klientów i kontrahentów. Coraz częściej wyborowi kontrahenta sprzyja jego zaangażowanie w działalność społeczną, troska o środowisko, promowanie kultury i sportu. Jednym ze sposobów zmiany wizerunku przedsiębiorców może być właśnie zaangażowanie społeczne firm i wprowadzenie do ich działań zasad etyki. Bo dla większości działania w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu to raczej wynik przypadku niż świadomej polityki. Konieczne jest opracowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, powiązanej z budową infrastruktury etycznej. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan podjęła inicjatywę opracowania kanonu etycznego przedsiębiorców dla swoich członków. Promujemy też idee społecznej odpowiedzialności biznesu, czego wyrazem jest cykl konferencji i szkoleń „Nowe przewagi konkurencyjne — odpowiedzialny przedsiębiorca na rynku europejskim”.

Joanna Zaręba, zastępca dyrektora departamentu PR PKPP Lewiatan

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Zaręba

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu