Rozmowa z Giovanną D’Alessio, ekspertem od coachingu, prezydentem elektem ICF
Aby ocenić, czy coaching będzie przydatny, menedżer powinien się najpierw zastanowić, czego po takiej współpracy oczekuje.
"Puls Biznesu": Coraz większe zainteresowanie coachingiem wśród menedżerów to moda czy konieczność?
Giovanna D’Alessio, ekspert od coachingu, prezydent elekt ICF: On po prostu działa. Przez ostatnie 10 lat branża znacznie się rozrosła, bo okazało się, że pomoc coachów jest bardzo przydatna w zmieniającym się świecie. Firmy i organizacje, które korzystają z coachingu, uzyskują znaczący zwrot z inwestycji, lepszą jakość produktu, przywiązują do siebie pracowników i mają poczucie tworzenia jednej drużyny. Badanie przeprowadzone przez International Coach Federation (ICF) w 2008 r. wykazało, że ponad 80 proc. korzystających z coachingu było zadowolonych z otrzymanej pomocy, a 96 proc. przyznało, że skorzystałoby z niej ponownie. Większość firm przyznała też, że zainwestowane w coaching pieniądze zwróciły im się, a w przypadku prawie jednej piątej wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI) był 50-krotnie większy niż zainwestowana kwota. Klienci zauważyli też, że po pracy z coachem zyskali m.in. większą pewność siebie, poprawili zdolności komunikacyjne, relacje interpersonalne i relacje w związkach.
Jest pani prezydentem International Coach Federation. Chcecie ustanowić standardy etyczne. Jakie?
Standardy etyczne ustalone przez IFC są przestrzegane przez wszystkich członków tej organizacji, a to wpływa na rozwój tego zawodu. Szczególnie istotny jest kodeks etyczny IFC. Zawiera definicje, które powinien znać każdy coach. Nasze stowarzyszenie zachęca ich, żeby poszerzali wiedzę i dążyli do tego, aby IFC zdobyło zaufanie, które wyróżniałoby je na rynku.
Jaka jest rola organizacji coachingowych?
Na początku powstawały, by rozwijać zawód. IFC jest największą taką organizacją na świecie. Z jej pomocy mogą korzystać profesjonalni coache, a także osoby, które chciałyby korzystać z ich usług. IFC to sieć profesjonalistów. Stowarzyszenie stara się im dostarczać niezbędnych informacji i badań o coachingu.
Czy przy wyborze coacha jest ważne, z jaką organizacją jest związany?
Trzeba przede wszystkim sprawdzić, czy przeszedł specjalne szkolenie. Coaching to specyficzna praca, zdarza się, że osoby nazywające się coachami w rzeczywistości nie przeszły odpowiednich szkoleń. Zamiast pomóc, mogą zaszkodzić. Jeśli chce się mieć gwarancję, że wybiera się właściwą osobę, trzeba skorzystać z pomocy osoby, który jest członkiem stowarzyszenia. Ma się wtedy pewność, że zdobyła ona odpowiednią wiedzę i doświadczenie, była szkolona przez coacha-mentora i przestrzega standardów. Baza naszych coachów dostępna jest na stronach Coachfederation. org. IFC radzi, aby klienci z nimi porozmawiali. Pytania, jakie można im zadawać, i inne wskazówki, które mogą pomóc w wyborze, można znaleźć na stronach organizacji.
Prowadzi pani coaching także życia prywatnego.
Mam doświadczenia w pracy korporacyjnej, dlatego jako coach pracuję zazwyczaj z prezesami i osobami na wysokich stanowiskach w takich dziedzinach, jak zarządzanie zasobami ludzkimi czy przywództwo. Pomaganie korporacjom daje mi dużo satysfakcji. Moimi klientami są duże, międzynarodowe organizacje. Czasem współpracuję też z klientami, którym zależy na osobistym rozwoju, lub z tymi, którzy potrzebują pomocy w związku ze zmianami w ich życiu prywatnym lub zawodowym.
Czy w przypadku życia prywatnego nie lepiej szukać pomocy u psychoterapeuty?
Wybór między coachem a psychoterapeutą zależy od tego, czego oczekuje klient. ICF definiuje coaching jako współpracę z klientem, która ma sprowokować go do przemyśleń, dzięki którym zwiększy osobisty i zawodowy potencjał. Coaching skupia się na życiu klienta i pomaga wypracować cele oraz zarządzać zmianami w życiu osobistym. Dotyczy przyszłości, więc powinni z niego korzystać ci, którzy wiedzą, co chcą osiągnąć. Psychoterapia zaś zajmuje się leczeniem problemów, dysfunkcji i konfliktów, jakich ktoś doświadcza lub jakie przynosi związek osób. Koncentruje się m.in. na rozwiązywaniu problemów, których źródło tkwi w przeszłości i wpływa na emocjonalne funkcjonowanie w teraźniejszości. Coaching i psychoterapia bardzo się od siebie różnią.
Kiedy menedżer powinien skorzystać z usług coacha?
W różnych sytuacjach. Na przykład, kiedy staje przed trudnym wyzwaniem lub wyborem, chce osiągnąć trudny cel lub otwierają się przed nim nowe, wiążące się z pewnym ryzykiem, możliwości. A także wtedy, gdy brakuje mu wiedzy lub umiejętności, chce zwiększyć skutki jakiegoś działania albo gdy zostaje zachwiana równowaga między jego życiem prywatnym i zawodowym. Aby ocenić, czy coaching będzie przydatny w danej sytuacji, menedżer powinien najpierw się zastanowić nad tym, czego oczekuje po takiej współpracy. Kiedy to zrobi, praca z coachem powinna mu pomóc w osiągnięciu postawionych sobie celów. Menedżerowie muszą też ocenić, czy mają wystarczająco czasu i energii, aby te cele zrealizować.