Coaching robi karierę

  • Dorota Czerwińska
opublikowano: 11-08-2014, 00:00

Rozmowa z Agnieszką Polską-Kamieńską, coachem, trenerem biznesu, partnerem firmy szkoleniowo-doradczej Persona Global Polska

Przybywa coachów i wykonywanych coachingów, a ci, którzy się tym zajmują, mogą mówić, że są zawodowcami. Bo od miesiąca oficjalnie istnieje w Polsce zawód coacha.

Jak wybrać coacha: Warto sprawdzić certyfikat i rekomendacje coacha — to chyba dwa najbardziej polecane sposoby. Kolejnym jest rozmowa. W coachingu ważne są dobra chemia i wzajemny szacunek między coachem i coachowanym — mówi Agnieszka Polska-Kamieńska, coach, trener biznesu, partner firmy szkoleniowo-doradczej Persona Global Polska. [FOT. WM]
Jak wybrać coacha: Warto sprawdzić certyfikat i rekomendacje coacha — to chyba dwa najbardziej polecane sposoby. Kolejnym jest rozmowa. W coachingu ważne są dobra chemia i wzajemny szacunek między coachem i coachowanym — mówi Agnieszka Polska-Kamieńska, coach, trener biznesu, partner firmy szkoleniowo-doradczej Persona Global Polska. [FOT. WM]
None
None

„Puls Biznesu”: Jak się ma coaching w Polsce?

Agnieszka Polska-Kamieńska, coach, trener biznesu, parter Persona Global Polska: Coaching w Polsce jest coraz bardziej powszechny, a nazwa tego rodzaju rozwoju osobistego umocniła się w naszym ojczystym języku. W ostatnim roku przybyło również wykonywanych „coachingów”, czyli procesów rozwojowych dla poszczególnych osób lub grup. Być może wynika to z tego, że w Polsce zakończyło się dofinansowanie szkoleń przez Unię Europejską (nowa transza jeszcze nie weszła w życie) i nagle się okazało, że w budżetach firm nie zwiększono wydatków na szkolenia, a coaching jest jednak bardziej efektywny niż szkolenie i logistycznie łatwiejszy do zorganizowania. Od miesiąca również oficjalnie istnieje w Polsce zawód coacha, a oferujących tego typu usługi przybywa z każdym miesiącem i ta tendencja utrzymuje się już od dziesięciu lat. Jak więc się można domyśleć, rozmaitość usług i cen daje możliwość wyboru.

Coaching wypiera tradycyjne szkolenia?

Jeśli chodzi o umiejętności miękkie to rzeczywiście jest taka tendencja. W tym przypadku coaching lepiej się dostosowuje do potrzeb osób, które wymagają podniesienia swoich umiejętności w tym zakresie.

Ale też coraz więcej szkoleniowców decyduje się na drugi zawód — coacha.

Nie mają wyjścia. Coaching nie jest chwilową modą. Często też te dwie metody rozwoju są łączone. Trenerzy coachowie lepiej też sobie radzą w coachingu grupowym, bo znają techniki opanowania i współpracy grupy.

Jak zostać coachem?

W Polsce znajduje się kilka renomowanych szkół coachingowych z międzynarodowym certyfikatem. Powstało też wiele rodzimych. Większe szkoły działają prężnie, organizują spotkania, superwizje, sesje tematyczne. Wszystko po to, by wspierać „swoich” coachów. Każda czymś się charakteryzuje— podejściem, sposobami prowadzenia coachingu. Wszystkie jednak mają wspólny mianownik, mianowicie mówią, że celem coachingu jest rozwój. Czasami na rynku pojawia się informacja, że jest jakieś nowe podejście, ale w rankingu renomowanych szkół coachingowych pozostają te same firmy. Mamy coaching indywidualny, grupowy, kariery, prowokatywny, relacji, międzykulturowy itd. Skąd się biorą rodzaje coachingu? Ponieważ dość łatwo zdobyć certyfikat coacha — wystarczy przejść szkolenie i zdać egzamin, który trochę się różni w zależności od szkoły, ale zdecydowana większość go zdaje. Wielu pracujących w korporacjach, jak i prowadzących własną działalność upatruje w tym alternatywy dla wykonywanego zawodu. Mamy więc na rynku bardzo wielu coachów, coacho-mentorów, coacho-trenerów, coacho-doradców itd.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Zostać coachem jest łatwo, a zdobyć klienta?

Zdecydowanie trudniej. Dlatego coachowie szukają nisz, które mogłyby skupić uwagę klientów, stąd próby kierowania coachingu do różnych grup tematyczno-problemowych. Przede wszystkim po to, by klienci wiedzieli, do którego coacha się udać — można powiedzieć, że to takie specjalizacje jak u lekarzy.

Na co zwracać uwagę, zatrudniając coacha?

Warto sprawdzić jego certyfikat i rekomendacje — to chyba dwa najbardziej polecane sposoby. Kolejnym jest rozmowa. W coachinguważne są dobra chemia i wzajemny szacunek między coachem i coachowanym.

A doświadczenie biznesowe lub życiowe?

Nie jest istotne, bo w coachingu chodzi o właściwe zadawanie pytań przez coacha i naprowadzenie coachowanego na znalezienie odpowiedzi, a nie dzielenie się własnym doświadczeniem i wiedzą.

Ile kosztuje coaching?

Z reguły coaching to kilka spotkań trwających 1-2 godziny każde. Przyjęło się, że oferuje się stawki za jedno spotkanie i każde odbyte się rozlicza, choć bywa, że klient płaci za całość, czyli z góry ustaloną liczbę spotkań (z reguły 3-7). Różnice stawek są dość znaczne, bo słyszałam o skrajnie niskich — 250 zł za spotkanie — lub wysokich, bo aż 2000 zł. Im coach bardziej znany i polecany, tym droższy. Cena zależy też od tego, kto ma być coachowany. Jeśli prezes firmy, to stawka jest wyższa, bo i klient bardziej wymagający.

Czy warto zostać coachem ?

Samo szkolenie i zdobycie certyfikatu jest niezwykle rozwojowe dla coacha. Coaching polega na słuchaniu — a z tym większość ludzi ma problem — i na zadawaniu pytań, co wymaga dużej koncentracji. Wielu kończących kursy prowadzenia coachingu nie zostaje coachami, bo albo traktują kurs jako poszerzenie wiedzy i umiejętności, albo nie czują się dobrze w prowadzeniu takiego procesu. Istotne jest także, że aby stać się coachem, trzeba mieć klientów, czyli umieć sprzedawać siebie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane