Czytasz dzięki

Columbus Energy Mistrzem GPW 2019

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Tytuł Mistrza GPW za 2019 r. przypadł notowanemu na rynku NewConnect Columbusowi. Fotowoltaiczna firma w finale pokonała Votum

Pod koniec 2019 r. dziennikarze i analitycy serwisu Bankier.pl oraz „Pulsu Biznesu” wytypowali 16 spółek, które ich zdaniem wyróżniały się na GPW w minionym roku. Z tego grona internauci wyłonili zwycięzcę. Zasady były proste: do kolejnej rundy przechodził ten, kto zebrał więcej internetowych głosów. W ten sposób wyłonionych zostało dwóch finalistów. Dwójka ta ma za sobą świetny rok, ich akcje dały zaś ponadprzeciętne stopy zwrotu. Łączy ich też kwestia działania w branżach, które właśnie w 2019 r. zaczęły budzić ogromne emocje wśród inwestorów. Votum po trzech słabych latach w końcu dało inwestorom sporo powodów do radości. Wszystko dzięki frankowej telenoweli.

Firma, która do tej pory znana była przede wszystkim z walki z ubezpieczycielami, postanowiła skorzystać na prawnym zamieszaniu wokół kredytów hipotecznych w szwajcarskiej walucie. Zadziałała stara zasada, że na „niezrozumiałym prawie najbardziej korzystają prawnicy”, do spółki ustawiła się bowiem kolejka kredytobiorców, którzy chcieli pozwać banki. To kompletnie zmieniło strukturę spraw, którymi zajmuje się spółka. W IV kwartale 2018 r. sprawy bankowe stanowiły bowiem tylko 16 proc., w IV kwartale 2019 r. już 57 proc. Liczba takich spraw wzrosła siedmiokrotnie.

Inwestorzy uwierzyli, że sprawy frankowe mogą być żyłą złota i notowania akcji Votum poszły w 2019 r. w górę aż o 206 proc. Udany rok przełożył się zaś na świetny wynik w plebiscycie na Mistrza GPW. W pierwszej rundzie Votum odprawiło z kwitkiem Wirtualną Polskę, w drugiej żelaznego faworyta, czyli CD Projekt. Półfinał przyniósł zacięty, ale wygrany bój z DataWalk i w efekcie Votum znalazło się w finale.

Twarz fotowoltaicznej hossy

Tutaj na drodze stanął jednak Columbus Energy, któremu w 2018 r. także daleko było to miana spółki wzrostowej. Akcje firmy notowane były przez większość roku w groszowych przedziałach i niczym nie wyróżniały się w morzu newconnectowej przeciętności. W 2019 r. spółka stała się jednak twarzą fotowoltaicznej hossy, która nie tylko pozwoliła pod kątem stóp zwrotu pokonać inne branże, ale także ożywiła nieco rynek NewConnect. Gorączkę wywołał program „Mój Prąd”, który napędził modę na mikroinstalacje fotowoltaiczne i w efekcie akcje spółek związanych z branżą cieszyły się ogromnym powodzeniem. Kurs akcji Columbusa wzrósł w 2019 r. aż o 816 proc. Firma może się jednak pochwalić nie tylko mocną zwyżką ceny akcji, bo stała się liderem rynku mikroinstalacji i znalazło to przełożenie na wyniki. Przychody są na najlepszej drodze, by w 2019 r. trzykrotnie przebić rekordowy 2018 r. Zysk netto może wzrosnąć jeszcze bardziej.

Wszystko to przełożyło się na sukces w walce o tytuł Mistrza GPW. Columbus rywalizację rozpoczął od rozgromienia w głosowaniu pierwszej rundy Asseco Poland. W drugiej wyższość fotowoltaicznej spółki musiało uznać Dino. Półfinał to starcie Columbusa z liderem innej rozgrzanej branży — nieruchomości. Mimo bardzo udanego roku także Dom Development zebrał mniej głosów niż Columbus. Finał z Votum udało się wygrać z bezpieczną przewagą.

Przebudzenie małych spółek

Columbus Energy przypomniał tym samym, że w plebiscycie z sukcesami walczyć mogą także przedstawiciele „małej giełdy”. Ostatnie zwycięstwo spółki z NewConnect to rok 2014 i tryumf 11 bit studios. Finały w kolejnych latach to już jednak wewnętrzne rozgrywki między firmami z głównego rynku. Wśród nich przeważali zresztą giganci polskiej giełdy, wystarczy bowiem przypomnieć, że trzy ostatnie tytuły Mistrza GPW zgarnęły firmy z WIG20: CD Projekt, PKO BP i PKN Orlen. Fakt, iż w tym roku w najważniejszej rozgrywce spotkała się mała spółka z GPW z firmą z NewConnect, świetnie wpisuje się w pewne odwrócenie sentymentu inwestorów. To właśnie mniejsze spółki w końcu zaczęły szerzej zyskiwać, o czym świadczą choćby zwyżki indeksu sWIG80. Giganci zaś w 2019 r. głównie rozczarowali, stąd nie cieszyli się zbyt dużą popularnością w tej edycji plebistcytu. Tylko trójka z nich otrzymała nominację, a najlepsi przedstawiciele indeksu WIG20 zakończyli rywalizację na ćwierćfinale.

Goręcej niż w grach

Za wielkich nieobecnych finału można uznać także producentów gier, którzy od pięciu lat regularnie meldowali się w finale. W tym roku dla tej branży zabrakło jednak nawet miejsca w półfinale i to mimo mocnych zwyżek indeksu WIG-Games, który w 2019 r. mógł się pochwalić zdecydowanie najlepszą stopą zwrotu wśród indeksów branżowych. „Gaming” wciąż pozostaje zatem modny, inwestorzy szukają jednak nowych, gorących branż.

W tym roku w rolę tę wcieliła się fotowoltaika. I choć wzrosty obejmowały grono kliku bardziej lub mniej związanych z branżą spółek, to jednak Columbus stał się twarzą hossy. Potwierdzały to zarówno liczba montowanych mikroinstalacji, jak i zestawienia takie jak Ranking Spółek Bankier.pl, w którym Columbus przez długi czas był nie tylko najwyżej notowaną spółką fotowoltaiczną, ale i w ogóle najwyżej notowaną spółką z NewConnect. Tytuł Mistrza GPW przypadł zatem najpopularniejszej spółce z najgorętszej hossy 2019 r. I z tego punktu widzenia trudno mówić o zaskoczeniu. Sam Mistrz GPW to bowiem również przede wszystkim ranking popularności.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Torchała

Polecane