Condor poleci z LOT-em

opublikowano: 26-01-2020, 22:00

Polska Grupa Lotnicza złożyła najwyższą ofertę. Planuje rozwój czarterów niemieckiej linii w Polsce i na Węgrzech, zakup 20 maszyn i zero zwolnień...

BĘDZIEMY MIELI SIOSTRĘ

RAFAŁ MILCZARSKI, prezes LOT-u i Polskiej Grupy Lotniczej

„PB”: Kiedy zainteresował się pan Condorem?

Jesienią ubiegłego roku.

Przedstawiciele Condora mówią, że część kwoty na spłatę 380 mln EUR pożyczki spółka zdołała zebrać, a razem z pieniędzmi od LOT-u spłaci ją w terminie. Czy to oznacza, że LOT zapłaci mniej niż 380 mln EUR?

Nie podajemy publicznie kwot transakcji. Jedyne, co mogę powiedzieć, to że jest to uczciwa cena za dobrze zorganizowane i trwale rentowne przedsiębiorstwo. Gdyby nie kłopoty spółki matki, Condor nie trafiłby w ogóle do sprzedaży.

Czy uzyskanie finansowania na tę transakcję nie jest problemem, skoro w 2012 r. LOT dostał 527 mln zł pomocy publicznej?

To PGL kupuje Condora, nie LOT. Poza tym po otrzymaniu pomocy publicznej LOT przeszedł trzyletni okres sanacji i cięcia siatki, od czterech lat bardzo dynamicznie się rozwija i przynosi zysk. Pomoc publiczna z 2012 r. została wykorzystana poprawnie. Nawet złotówka z pieniędzy LOT-u nie zostanie przeznaczona na zakup Condora. Jestem wdzięczny za zaufanie instytucjom finansowym, konsorcjum: Pekao, PKO BP, PZU. Transakcja będzie syndykowana również z innymi bankami komercyjnymi — ustawiła się kolejka chętnych. To bardzo atrakcyjna transakcja — przedsiębiorstwo, które przejmujemy, znalazło się w procesie ochrony przed wierzycielami tylko po to, żeby nie przygniotły go zobowiązania Thomasa Cooka. Condor nie będzie spółką zależną LOT-u, tylko linią siostrzaną, działającą w ramach PGL, wakacyjno-czarterową.

Czy PGL kupi 30 maszyn dalekiego zasięgu dla LOT-u i Condora jeszcze w tym roku?

To zależy od podejścia dostawców. Jeśli będą mieli dobrą ofertę, zamówimy samoloty.

Powiedział pan „dostawców”, więc pod uwagę brany jest też Airbus?

Tak.

Czy przewiduje pan wykorzystanie floty Condora przez LOT i odwrotnie?

Na pewno będziemy sobie wzajemnie pomagać.

Co się zmieni w siatce LOT-u? Czy będzie więcej połączeń do Frankfurtu?

Będziemy wykonywać analizy, jakie synergie uzyskać po każdej ze stron. Chcemy doprowadzić do powiększenia oferty.


CONDOR POLECI Z LOT-em

Wielki dzień dla LOT-u — stworzona wokół narodowego przewoźnika Polska Grupa Lotnicza (PGL) kupuje Condora, największą linię czarterową w Niemczech. Transakcja ma się zakończyć do końca kwietnia, po uzyskaniu zgody organów antymonopolowych i rady wierzycieli, która spotka się 5 marca, oraz zakończeniu procedury ochronnej w Condorze. Konsorcjum finansujące transakcję zorganizuje Pekao. Przy transakcji PGL doradzały Pekao Investment Banking oraz bank inwestycyjny Lazard, a w konsorcjum wspierającym są także PZU i PKO BP.

Kwestia ceny

Condor jest na sprzedaż, bo we wrześniu 2019 r. zbankrutowała grupa Thomas Cook, do której należał. Przewoźnika, który był dochodowy, uratowało 380 mln EUR pożyczki pomostowej rządu Niemiec i kraju związkowego Hesja.

— 15 kwietnia pożyczka zostanie spłacona. Do dziś mieliśmy część, ale nie całość wymaganej kwoty — stwierdził Ralf Teckentrup, szef Condora, podczas konferencji zorganizowanej w piątek przy frankfurckim lotnisku. LOT pokonał wielu konkurentów.

— Na początku liczba zainteresowanych była dwucyfrowa. Sześciu złożyło niewiążące oferty. Wiążące otrzymaliśmy trzy. Wszystkie gwarantowały spłatę pożyczki. PGL zaproponowała najwyższą kwotę — stwierdził Christoph Debus, szef finansowy Condora.

Zakupy i rekrutacja

PGL ma wobec niemieckiej spółki wielkie plany.

— W najbliższych miesiącach LOT zamówi 10 samolotów długodystansowych, dla Condora 20 — powiedział Rafał Milczarski, prezes LOT.

Nie sprecyzował, czy LOT znów zamówi samoloty w Boeingu czy może w Airbusie. Zaznaczył natomiast, że jednym z plusów przejęcia linii są piloci Condora latający airbusami. Niemiecki przewoźnik operuje maszynami z rodziny A320 na krótkich i średnich dystansach. Prezes LOT-u zapowiedział, że nie będzie zwolnień — spółką będzie kierować obecne kierownictwo. Za kilka miesięcy będziemy potrzebować więcej pracowników, bo planujemy rozwój. Obie lotnicze marki pozostaną na rynku.

— LOT będzie odpowiadał za rejsy rozkładowe, a Condor za czarterowe. Condor może wejść na kolejne rynki Europy Wschodniej: do Polski, ale też na Węgry — mówi Rafał Milczarski.

LOT oferuje z Budapesztu loty średniego zasięgu (Warszawa, Kraków, Londyn) i długiego (Nowy Jork i Seul). W tym roku doda Brukselę, Bukareszt, Sofię, Stuttgart, Pragę i Belgrad oraz wakacyjne połączenia do Warny i Dubrownika.

Dwa razy więksi

— Dzięki przejęciu Condora podwajamy przychody — powiedział Rafał Milczarski.

Polski przewoźnik zamierza też podwoić liczbę pasażerów i obsługiwać ich 20 mln rocznie. Condor działa od 1956 r. Lata z ośmiu niemieckich lotnisk do około 90 miejsc w Europie, Afryce i Ameryce. W roku obrotowym 2018/19 zanotował około 57 mln EUR zysku operacyjnego przy przychodach około 1,7 mld EUR. W 2018 r. LOT, który oferuje ponad 120 połączeń, miał 6,19 mld zł przychodów, 215,5 mln zł zysku operacyjnego i 45,1 mln zł zysku netto.

a0affcda-429f-11ea-b77f-2e728ce88125
Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Dlaczego LOT-owi po drodze z Condorem

1. Dreamlinery do wzięcia

LOT ma 15 dreamlinerów, w tym roku dojdą dwa. Porzebuje tras, żeby je wykorzystać. Nie wiadomo, jak dochodowe są operacje z Budapesztu i nowe trasy dalekiego zasięgu. Flota dalekiego zasięgu Condora natomiast powinna zostać wymieniona już kilka lat temu. Nie została, bo Thomas Cook nie miał na to pieniędzy. Tylko kilka maszyn należy do niemieckiej linii, większość jest leasingowana. Gdyby LOT kupił Condora, mógłby próbować wynegocjować skrócenie umów leasingowych i zastąpić część z nich dreamlinerami dalekiego zasięgu.

2. Airbusy zamiast embraerów

Condor ma 58 samolotów, w tym 28 A320 i A321 krótkiego i średniego zasięgu. LOT mógłby wykorzystać airbusy i zastąpić embraery na trasach krótkiego zasięgu. LOT ma 37 embraerów 195, 190, 175 i 170. Flota Condora pomoże też polskiemu przewoźnikowi, który w związku z przedłużającym się uziemieniem boeingów 737 Max musi wynajmować samoloty.

3. Okazja w czarterach

Na polskim rynku czarterowym pojawiła się luka po upadku firmy Small Planet, która obsługiwała 20 proc. przewozów, w związku z uziemieniem boeingów Ryanair Sun nie rośnie tak, jak planował, Enter Air natomiast, największa linia czarterowa w Polsce, też czeka na „maksy”. Nie powstała żadna nowa spółka czarterowa.

4. Sloty w Niemczech

LOT ma apetyt na wzrost, a w niemieckich portach od lat miał problem z uzyskaniem slotów. W sezonie letnim Condor ma mocno rozbudowaną siatkę połączeń z Frankfurtu do USA i Kanady. Zagrożeniem jest zachowanie Lufthansy. O ile na działalność Condora mogła się godzić, m.in. dlatego, że kiedyś była jego właścicielem, to nie pozwoliłaby polskiemu przewoźnikowi na rozwój z własnego lotniska.

20 mln Niemal tylu pasażerów mają obecnie LOT i Condor.

10 mln Tyle osób przewiózł narodowy przewoźnik w ubiegłym roku…

9,4 mln …a tyle niemiecka linia.


OKIEM EKSPERTA

Czarter czarterowi nierówny

MAREK ANDRYSZAK, prezes TUI Deutschland, w latach 2013-14 członek rady nadzorczej LOT-u

Prezes LOT-u mówi, że loty czarterowe będzie obsługiwał Condor, a rejsowe LOT. W przypadku niemieckiej linii trudno mówić o sztywnym podziale. Condor oferuje połączenia do USA i Kanady, m.in. Las Vegas, Calgary czy Halifaksu. To połączenia czarterowe czy rejsowe? Condor współpracuje z touroperatorami, ale w Niemczech robi się to inaczej niż w Polsce — linia czarterowa sprzedaje różnym biurom podróży bloki miejsc, a część zostawia sobie i sprzedaje samodzielnie. W Polsce na ogół przewoźnik czarterowy podpisuje umowę z jednym touroperatorem na cały samolot, a to on dzieli się miejscami z innymi. W Polsce linia nie sprzedaje biletów. Niewykluczone, że LOT wprowadzi niemiecki model w Polsce. Niemiecki rynek czarterowy jest trudny, od lat pojemność oferowana przez linie jest większa od potrzeb, dlatego upadło tyle linii. Condor to linia z dobrą marką, ale też z silnymi związkami zawodowymi.

OKIEM EKSPERTA

Nowe otwarcie LOT-u

MICHAŁ LEMAN, dyrektor zarządzający Flixbusa i ekspert lotniczy, pracował m.in. w Locie i był prezesem LOT-u Travel

Choć cena transakcji nie została podana, to LOT raczej nie przepłacił, bo prezes Rafał Milczarski to twardy negocjator. Dlatego gdy Condor mówi, że teraz na pewno spłaci pożyczkę, nie oznacza to automatycznie, że LOT wyda co najmniej 380 mln EUR. W końcu Condor zebrał już część kwoty. To pozytywne, że LOT nie chce zmieniać Condora, chce się nauczyć, wdrożyć rozwiązania czarterowe u siebie. Zastosowanie niemieckiej formuły mix charters, w której część miejsc jest sprzedawana w wolnym obrocie, pomoże w konkurencji z tanimi liniami. Transakcja jest nowym otwarciem dla LOT-u. Z grupy małych linii wszedł do średnich, wprowadzi nowy model biznesowy, wejdzie na nowe rynki. To świetna baza do dalszego rozwoju i zadanie na kilka lat. Gdyby ktoś się zastanawiał, jak LOT zamierza urosnąć z 10 do 15 mln pasażerów, ma odpowiedź — właśnie wszedł na poziom 20 mln.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu