Najnowsze badanie instytutu gospodarczego GfK sugeruje, że w październiku dojdzie do pogłębienia negatywnego sentymentu wśród niemieckich konsumentów. Opracowywany przez GfK wskaźnik nastrojów spadł do -26,5 pkt ze skorygowanego do -25,6 pkt odczytu za wrzesień. Odczyt jest nieznacznie słabszy od mediany prognoz ekonomistów, która zakładała osłabienie do -26,0 pkt.
Specjaliści podkreślają, że pozostająca na wysokim poziomie inflacja negatywnie przekłada się wydatki konsumentów, który rezygnują z dóbr i usług nie pierwszej potrzeby. Zwiększa z kolei skłonność do oszczędzania. Opisujący ją wskaźnik wzrósł we wrześniu do 8,0 pkt, co jest jego najwyższym poziomem do kwietnia 2011 r. W sierpniu było to zaledwie 0,5 pkt.
Szanse na poprawę nastrojów konsumentów prawdopodobnie spadną do zera przed końcem roku. Konsumpcja prywatna nie będzie miała w tym roku pozytywnego wkładu w ogólny rozwój gospodarczy – ocenił Rolf Buerkl, ekspert konsumencki GfK.