Coraz gorsze nastroje niemieckich konsumentów

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2023-09-27 09:12

Przeżywająca problemy niemiecka gospodarka budzi poważne obawy tamtejszych konsumentów. Ich nastroje systematycznie osłabiają się ograniczając ich udział w tworzeniu PKB, przez co ekonomiści nie oczekują zdynamizowania ożywienia gospodarczego, informuje Reuters.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Najnowsze badanie instytutu gospodarczego GfK sugeruje, że w październiku dojdzie do pogłębienia negatywnego sentymentu wśród niemieckich konsumentów. Opracowywany przez GfK wskaźnik nastrojów spadł do -26,5 pkt ze skorygowanego do -25,6 pkt odczytu za wrzesień. Odczyt jest nieznacznie słabszy od mediany prognoz ekonomistów, która zakładała osłabienie do -26,0 pkt.

Specjaliści podkreślają, że pozostająca na wysokim poziomie inflacja negatywnie przekłada się wydatki konsumentów, który rezygnują z dóbr i usług nie pierwszej potrzeby. Zwiększa z kolei skłonność do oszczędzania. Opisujący ją wskaźnik wzrósł we wrześniu do 8,0 pkt, co jest jego najwyższym poziomem do kwietnia 2011 r. W sierpniu było to zaledwie 0,5 pkt.

Szanse na poprawę nastrojów konsumentów prawdopodobnie spadną do zera przed końcem roku. Konsumpcja prywatna nie będzie miała w tym roku pozytywnego wkładu w ogólny rozwój gospodarczy – ocenił Rolf Buerkl, ekspert konsumencki GfK.