Przedsiębiorstwa borykają się z galopującą inflacją, rosnącymi stopami procentowymi i dłużnikami. Według przesiębiorców na poprawę sytuacji będzie trzeba jeszcze poczekać. Jak wynika z raportu Intrum ”European Payment Report”, 72 proc. firm przewiduje, że wysoka inflacja potrwa jeszcze przez rok lub dłużej.
Wierzyciele dłużnikami
Koszty prowadzonej działalności i wysoka inflacja odbijają się kondycji finansowej polskich firm. Muszą one poświęcać średnio 82 dni w roku na odzyskanie zaległych pieniędzy od klientów. 62 proc. badanych przedsiębiorców przyznało, że z tego powodu mają problem z płaceniem dostawcom w terminie. Ponad połowa (56 proc.) zapewnia, że mimo chęci szybkiego wywiązania się ze zobowiązań, nie jest w stanie tego zrobić. Równocześnie siedmiu na 10 przedsiębiorców przyznało, że terminowe płatności są istotne z punktu widzenia budowania zaufania u kontrahentów i dostawców.
Problemem firm jest również luka płatnicza, czyli czas pomiędzy wskazanym na fakturze terminie zapłaty a datą przelewu. Wzrosła ona w ciągu roku w sektorze B2C do 10 dni (w 2022 r. było to dziewięć dni), a w B2B do 15 dni (wzrost z 11). Największy problem występuje w budżetówce - podmioty działające w sektorze publicznym płacą średnio po 69 dniach, a luka płatnicza, choć zmalała z zeszłorocznych 22 dni do 17 dni, jest wciąż wysoka.
Najwyższym priorytetem dla firm w 2023 r. jest poprawa płynności finansowej (78 proc. wskazań). Równie duże znaczenie ma cięcie kosztów (74 proc. odpowiedzi), z kolei nieco ponad połowa przedsiębiorców (54 proc.) stawia na rozwój działalności.
Wydatki i brak płynności finansowej to największe bolączki biznesu. Skalę problemu pokazuje zainteresowanie finansowaniem zewnętrznym w celu zachowania konkurencyjności. Chce po nie sięgać 42 proc. firm.
– Wzmocnienie płynności finansowej w praktyce oznacza ograniczenie zjawiska opóźnionych płatności. Spośród 73 proc. firm pytanych przez Intrum, które stwierdziły, że podejmują kroki w tym kierunku, zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem jest skupienie się na wczesnych zaległościach, jak wskazuje 74 proc. badanych, a nie odkładanie problemu niepłacących klientów w czasie. Z naszego doświadczenia współpracy, zarówno z mniejszymi firmami, jak i dużymi korporacjami wynika, że wtedy są największe szanse na odzyskanie należności, a klienci firm mogą wcześniej cieszyć się życiem wolnym od długów – zaznacza Krzysztof Krauze, prezes Intrum.
Weź udział w webinarze “Ustawa antylichwiarska - nowe przepisy”, 19 czerwca 2023 >>
Niepewna przyszłość
Sześciu na 10 ankietowanych (61 proc.) badanych uważa, że rosnąca inflacja będzie miała wpływ na terminowe regulowanie zobowiązań przez klientów w najbliższych 12 miesiącach. Podobny odsetek - 62 proc. przedsiębiorców - zakłada, że skoro już teraz ich klienci mają problem z wywiązywaniem się z zobowiązań, to w najbliższym czasie wzrośnie liczba kontrahentów robiących przelewy po terminie.
