Coraz więcej kamieni węgielnych i otwarć

Agnieszka Janas
18-09-2007, 00:00

Parkridge podkreśla znaczenie Polski w jego planach. I choć dzielimy zainteresowanie z innymi państwami — Warszawa jest kwaterą główną.

Inwestycje Parkridge zapowiedział budowę nowych obiektów

Parkridge podkreśla znaczenie Polski w jego planach. I choć dzielimy zainteresowanie z innymi państwami — Warszawa jest kwaterą główną.

Parkridge Retail Poland, brytyjska spółka działająca na rynku powierzchni handlowych, zapowiedział kolejne inwestycje.

— Do końca roku powinniśmy sfinalizować zakup kolejnych działek. Chcemy na nich zbudować trzy Focus Parki. Lokalizacje podamy, kiedy tylko staniemy się pełnoprawnymi właścicielami terenów. W tej chwili mogę potwierdzić, że nabyliśmy nową działkę w Pile — informuje Jarosław Fijałkowski, dyrektor zarządzający na region Europy Środkowej i Wschodniej Parkridge Retail Poland.

Sześć nowych na starcie

Spółka otworzyła właśnie swój pierwszy obiekt w Rybniku. To dopiero początek zapowiadanej budowy sieci centrów handlowych Focus Park.

— W budowie są centra w Bydgoszczy (otwarcie wiosną 2008 r.), Zielonej Górze (jesień 2008 r.) oraz Piotrkowie Trybunalskim (wiosna 2009 r.). Wiosną 2008 r. chcemy rozpocząć budowę w Gliwicach. Potrwa ona 24-26 miesięcy. Start prac przy realizacji centrum handlowego w Jeleniej Górze zaplanowaliśmy na marzec 2008 r., a uruchomienie obiektu po 18 miesiącach. W przypadku Gliwic i Jeleniej Góry mamy już ważne warunki zabudowy i złożyliśmy wnioski o pozwolenie na budowę. W Pile spodziewamy się uzyskać pozwolenie na budowę pod koniec przyszłego roku. Z pracami ruszylibyśmy wtedy na wiosnę 2009 r. — wylicza Jarosław Fijałkowski.

Standardowo Focus Parki mają 25-30 tys. mkw. powierzchni handlowej. Wyjątkiem będzie obiekt w Gliwicach. Zaprojektowano go jako centrum o powierzchni handlowej 64 tys. mkw. Większość obiektów powstaje w miastach liczących około 100 tys. mieszkańców, choć spółka nie wyklucza budowy w mniejszych ośrodkach.

— Planujemy dalszy rozwój sieci, chcemy otwierać po dwa obiekty rocznie. Docelowo chcemy zbudować 15-20 centrów w Polsce. Źródłem finansowania jest Morley Fund Management. Średni koszt budowy 1 mkw. powierzchni całkowitej w Focus Parku to około 4 tys. zł. Gliwickie centrum pochłonie więc 450 mln zł — dodaje Jarosław Fijałkowski.

Młodszy brat

Kolejnym realizowanym w Polsce projektem jest budowa sieci Multiparków, czyli dużych powierzchni handlowych dla wielkopowierzchniowych najemców. W tej chwili powstaje już taki obiekt w Świdnicy (jego uruchomienie zaplanowano na wiosnę 2008 r.). Będzie liczył 10 tys. mkw. powierzchni handlowej. Jego kluczowy najemca to market budowlany Leroy Merlin. Trwają przygotowania do rozpoczęcia prac we Włocławku. Brytyjczycy spodziewają się, że pod koniec roku spółka dokończy transakcje zakupu dwóch nowych działek.

Koszt budowy Multiparku wynosi 18 mln zł.

— Mamy do zainwestowania 200 mln EUR w Multiparki. To stosunkowo prosta i szybka budowa. Plany rozwoju zakładają otwieranie 2-4 obiektów rocznie — uzupełnia Jarosław Fijałkowski.

Centrala w Warszawie

Spółka prowadzi także ambitny projekt wchodzenia na inne rynki Europy. Multiparki będą budowane w Hiszpanii, Francji i we Włoszech.

— Jeśli chodzi o rozwój Focus Parków, naszym celem strategicznym jest Bułgaria, Rumunia i Ukraina. Mamy już po dwie lokalizacje w krajach Bałkańskich. Ciężko natomiast idą nam negocjacje na Ukrainie. Na tym przykładzie widać, jak przystąpienie kraju do struktur UE poprawia warunki prowadzenia w nim biznesu. Mimo trudności Ukraina to dla nas bardzo ważny kraj. O ile w Bułgarii i Rumunii docelowo chcemy mieć 5-6 galerii, to na Ukrainie nasze plany idą jeszcze dalej. Założyliśmy, że uda się nam zbudować 10-15 obiektów. Chociaż mamy świadomość, że to będzie trudne do zrealizowania — tłumaczy Alan Stainforth, odpowiedzialny za rozwój w Europie Parkridge Holdings (spółki matki Parkridge Retail Development).

Focus Parki będą miały podobną wielkość jak w Polsce. Powstaną w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców.

— Negocjujemy już z najemcami. Poza Polską zainteresowanie obecnością naszych obiektów też jest duże. Nadal chcemy jednak, aby Warszawa była naszą kwaterą główną — przyznaje Alan Stainforth.

Podobne plany mają inni polscy deweloperzy, m.in. GTC oraz Echo Investment.

— To duży i nie zagospodarowany jeszcze rynek. Nie wchodzimy sobie w drogę. Wszystkie inwestycje kierowane z Polski podnoszą natomiast poczucie bezpieczeństwa u najemców. Stwarzają warunki działania na znanym sobie gruncie, choć na nowym terenie — podkreśla przedstawiciel Parkridge Holdings.

okiem praktyka

Krzysztof Giemza

Echo Investment

Ustawa przeciw potrzebom

W Polsce jest zapotrzebowanie na centra handlowe. Z jednej strony wynika to z rozwoju firm i sieci handlowych. Z drugiej stanowi odpowiedź na potrzeby konsumentów. Ci, zarówno w mniejszych, jak i większych miastach, oczekują tego samego — wygodnego i szybkiego dostępu do jak największej oferty, a to daje im centrum handlowe.

Ustawa o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych (WOH) już na etapie powstawania spotkała się z krytyczną oceną. Jednak Sejm głosami ówczesnej koalicji ustawę przyjął. A prezydent RP podpisał.

Wejście w życie tej ustawy spowoduje dziś reglamentację centrów handlowych. O jego powstaniu decydować będzie nie tylko gra rynkowa i zapisy w studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania miasta, ale również: rada miasta i sejmik województwa. Ustawa tworzy mechanizmy korupcjogenne. Tam gdzie występuje czynnik uznaniowości, tam rodzą się podejrzenia, czy dobra wola nie była uzależniona od tzw. silnych argumentów.

Jej efekty będą odczuwalne nie tylko przez deweloperów, ale — i to w o wiele większym stopniu — przez firmy i sieci handlowe, a także przez społeczeństwo.

Naturalną koleją rzeczy powinno być powstawanie centrów handlowych w mniejszych, kilkudziesięciotysięcznych ośrodkach. Ustawa może spowodować, że cała procedura utrudni lub wręcz uniemożliwi ich powstawanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Coraz więcej kamieni węgielnych i otwarć