Coraz więcej małych spółek czeka na zapłatę

opublikowano: 16-11-2017, 22:00

Drobni przedsiębiorcy mają najwięcej skrupułów ze zgłaszaniem dłużników do rejestrów — mówią w BIG InfoMonitor.

Najnowsze, cokwartalne badanie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor dotyczące zatorów płatniczych w mikro-, małych i średnich firmach nie przynosi dobrych wieści. Aż 52 proc. przedsiębiorców doświadczyło w ostatnich sześciu miesiącach problemów z nieterminowymi płatnościami, regulowanymi co najmniej po 60 dniach.

56 tys. - tylu przedsiębiorców ma w BIK przeterminowane płatności kredytowe przekraczające 60 dni i na kwotę powyżej 500 zł. Ich łączna wartość to 19,2 mld zł.

Bez optymizmu

Ten wynik pokazuje, że przybywa podmiotów mających takie kłopoty. Po drugim kwartale tego roku odsetek respondentów sygnalizujących problemy z uzyskiwaniem swoich należności wynosił 48 proc., a po pierwszym — 45 proc. Obecnie o zaległych płatnościach informują przede wszystkim firmy małe, zatrudniające od 10 do 49 osób, a także średnie (liczące od 50 do 249 pracowników) oraz eksporterzy i spółki działające w handlu. Jednocześnie tylko 18 proc. badanych spodziewa się poprawy sytuacji. Natomiast według70 proc. ankietowanych liczba faktur regulowanych z opóźnieniem przekraczającym ponad 60 dni utrzyma się na dotychczasowym poziomie lub wzrośnie. Co ósmy przedsiębiorca nie wie, w którym kierunku zmieni się sytuacja.

— Co prawda wzrost nie jest alarmujący, ale pokazuje, że problem długo przeterminowanychpłatności jest wciąż aktualny — mówi Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

Zobowiązania rosną

Zwraca uwagę, że małym przedsiębiorcom, których w największym stopniu dotyka problem zatorów płatniczych, wcale nie pomaga dobra koniunktura gospodarcza. Sławomir Grzelczak wskazuje na statystyki GUS obejmujące pierwsze półrocze, czyli okres wysokiej dynamiki wzrostu gospodarczego, z których wynika, że kondycja firm zatrudniających od 10 do 49 pracowników uległa w tym czasie pogorszeniu. Liczba takich podmiotów osiągających zysk zmniejszyła się, a ponad 30 proc. małych przedsiębiorstw było na minusie. O ponad 5 proc. zwiększyły się ich zobowiązania, a długoterminowe — o prawie 9 proc. Obniżył się w porównaniuz poprzednim rokiem wskaźnik rentowności ze sprzedaży, pogorszyły się też wskaźniki płynności finansowej. Wygląda na to, że takie firmy nie odnoszą wymiernych korzyści ze wzrostu gospodarczego. W ocenie autorów badania najprawdopodobniej bierze się to z faktu, że ta grupa prowadzących działalność mocniej odczuwa negatywne skutki zjawisk towarzyszących przyspieszonemu wzrostowi gospodarczemu, takich jak wzrost kosztów czy trudności ze znalezieniem pracowników. Wreszcie niezmiennie doskwierają im również opóźnienia w zapłacie należności przez kontrahentów.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Opóźnienia to nie standard

Okazuje się przy tym, że mikro- i mali przedsiębiorcy mają najwięcej skrupułów w korzystaniuz Rejestru Dłużników BIG. Powstrzymuje ich wzgląd na relacje biznesowe i poczucie, że opóźnienia to swoisty standard, więc nie spieszą się ze zgłaszaniem niesolidnych dłużników do BIG, aby zmobilizować ich do spłaty.

— Tymczasem już samo wysłanie wezwania do zapłaty z informacją o takim wpisie przynosi efekty. Na pewno nie należy zwlekać, a zwłaszcza pozwalać na wzrost kwoty zadłużenia, bo to tylko obniża szanse na odzyskanie pieniędzy — zwraca uwagę Sławomir Grzelczak.

Przypomina, że nowe rozwiązania prawne obwiązujące od 13 listopada pozwalają wierzycielowi wpisać dłużnika do rejestru po upływie 30 dni od terminu zapłaty, zamiast obecnych 60 dni. Zawsze też warto sprawdzać, z kim robi się interesy. Obecnie w BIG InfoMonitor widnieje prawie 186 tys. firm z zaległościami sięgającymi 3,4 mld zł. Po uzyskaniu zgody sprawdzanej firmy przedsiębiorca poprzez BIG InfoMonitor ma możliwość skontrolowania swojego obecnego kontrahenta w bazie BIK. Tam dowie się, jak partner biznesowy radzi sobie ze spłatą długów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane