Od końca 2023 r. deweloperzy wprowadzają do sprzedaży coraz więcej mieszkań. W I kw. 2024 r. na rynek trafiło ich niemal 19,7 tys. To o 156 proc. więcej niż w I kw. 2023 r., gdy ich liczba wyniosła niecałe 7,7 tys. — wynika z danych Big Data RynekPierwotny.pl.
Nieco mniejsza od podaży była skala popytu. Deweloperzy sprzedali ponad 15,5 tys. mieszkań, czyli o 2 proc. więcej niż w IV kw. 2023 r. i tylko o 7 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem rok temu.
— Mimo to wyniki sprzedażowe firm deweloperskich w I kw. można uznać za nadspodziewanie dobre na tle ubiegłorocznych, które były najlepsze od co najmniej pięciu lat — mówi Marek Wielgo, ekspert portalu RynekPierwotny.pl.
Wynikami I kw. pochwalili się już: Murapol (sprzedał ich 912, co oznacza wzrost o 5,8 proc. r/r), Develia (1038, wzrost o 95 proc.) i Dekpol Deweloper (115, wzrost o 7 proc.). Grupa TAG natomiast podpisała 786 umów przedwstępnych i deweloperskich, a Lokum Deweloper 70.
Z punktu widzenia potencjalnych klientów firm deweloperskich najbardziej jednak liczy się to, że wprowadzonych na rynek mieszkań było więcej niż sprzedanych. Z danych Big Data RynekPierwotny.pl wynika, że pod koniec marca kupujący mogli przebierać w blisko 50 tys. ofert. Było ich o 2 proc. więcej niż rok wcześniej, choć w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Trójmieście deweloperzy wciąż nie uzupełnili oferty do poziomu sprzed roku.
Uzupełnianie oferty przez deweloperów nie wpłynęło jeszcze na stabilizację cen. Według danych Big Data RynekPierwotny.pl na koniec marca 2024 r. ceny w siedmiu największych metropoliach były od 1 do 4 proc. wyższe niż na koniec grudnia 2023 r.
Pewną jaskółką stabilizacji może być porównanie danych z końca lutego i marca — wynika z nich, że w Krakowie, Wrocławiu i miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii średnia cena metra kwadratowego w ofercie deweloperów utrzymała poziom z poprzedniego miesiąca.
Ekspert portalu RynekPierwotny.pl zastrzega, że to jeszcze nie przesądza, że taka sytuacja utrzyma się w kolejnych miesiącach. W skali miesiąca średnia cena metra kwadratowego może bowiem wzrosnąć lub spaść w zależności od tego, czy na rynek trafi większa pula drogich czy stosunkowo tanich jak na dany rynek mieszkań.