Rośnie liczba firm, które dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności praktyki przynoszące korzyści m.in. dla pracowników, środowiska i regionu. Najnowsze dane potwierdzają, że społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility — CSR) zatacza w Polsce coraz szersze kręgi. W ubiegłym roku firmy zrealizowały aż 1696 praktyktego typu. To o 150 więcej niż w poprzednich dwunastu miesiącach. Takie są wyniki raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, największego w Polsce przeglądu aktywności CSR wśród firm.
Już 18. edycję badania przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). Wspomniany wyżej wzrost udało się osiągnąć mimo wprowadzonego w tym roku limitu ograniczającego do 10 liczbę zgłaszanych nowych dobrych praktyk. Praktyki długoletnie (takie, które ukazały się w jednej z poprzednich edycji i były realizowane także w 2019 r.) nie podlegały temu ograniczeniu. Liczba tych ostatnich znacząco się zwiększyła — było ich 983 w porównaniu z 723 praktykami w poprzedniej edycji publikacji. Praktyki CSR zgłosiło 214 firm.
W tym gronie znalazło się 55 przedsiębiorców z sektora MŚP. Najliczniej reprezentowanymi branżami w raporcie są finanse, usługi i handel. Działania CSR realizowane przez firmy zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny, prawa człowieka, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, praktyki z zakresu pracy oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Najdynamiczniej rozwijającym się obszarem okazały się praktyki związane z troską o środowisko — nastąpił tu wzrost o ponad 35 proc. w odniesieniu do poprzedniej edycji. Wśród 321 praktyk (w poprzedniej edycji 235) zgłoszonych przez 129 firm (w poprzedniej edycji 101) znalazły się działania z zakresu m.in. ograniczenia zużycia plastiku, gospodarki obiegu zamkniętego, ochrony bioróżnorodności, edukacji środowiskowej i przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.
— Rok 2019 można uznać za rok środowiska naturalnego, a najnowsza edycja raportu potwierdza tę tezę. Firmy postawiły na rozwiązania prośrodowiskowe, bo też dla szerokiego grona interesariuszy stał się to wręcz kluczowy temat. To pozytywna zmiana, która — wierzymy — będzie kontynuowana przez firmy — mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB.
Zwraca uwagę na obecną sytuację, która jest dla biznesu wielkim wyzwaniem.
— Kryzys związany z pandemią dowiódł, że firmy potrafią reagować szybko, niosąc pomoc i wsparcie. Na portalu odpowiedzialnybiznes.pl w sekcji „Biznes w odpowiedzi na COVID-19” od marca pojawiło się 80 przykładów działania firm. Dookoła obserwujemy kolejne, liczne akcje solidarnościowe i pomocowe. Już widać, że zachodząca na naszych oczach zmiana jest wielowymiarowa. To oznacza, że pojawią się nowe wyzwania, ale też pilniejsze mogą okazać się te znane już wcześniej, ściśle związane z sytuacją ekonomiczną, społeczną i spodziewanymi zmianami na rynku pracy — podkreśla Marzena Strzelczak. Jej zdaniem bardzo ważna będzie kwestia rozwiązań propracowniczych w kontekście przeciwdziałania możliwym redukcjom zatrudnienia.
— Największy test na odpowiedzialność firm i potwierdzenie, że zrównoważony rozwój jest faktycznie w ich DNA, dopiero przed nami — podkreśla Marzena Strzelczak.