Coraz więcej przedsiębiorców stawia na CSR

SACH
opublikowano: 2020-04-16 22:00

W ubiegłym roku polskie firmy zrealizowały prawie 1,7 tys. działań dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu. To rekord.

Rośnie liczba firm, które dobrowolnie wprowadzają do podstawowej działalności praktyki przynoszące korzyści m.in. dla pracowników, środowiska i regionu. Najnowsze dane potwierdzają, że społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. Corporate Social Responsibility — CSR) zatacza w Polsce coraz szersze kręgi. W ubiegłym roku firmy zrealizowały aż 1696 praktyktego typu. To o 150 więcej niż w poprzednich dwunastu miesiącach. Takie są wyniki raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”, największego w Polsce przeglądu aktywności CSR wśród firm.

Już 18. edycję badania przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB). Wspomniany wyżej wzrost udało się osiągnąć mimo wprowadzonego w tym roku limitu ograniczającego do 10 liczbę zgłaszanych nowych dobrych praktyk. Praktyki długoletnie (takie, które ukazały się w jednej z poprzednich edycji i były realizowane także w 2019 r.) nie podlegały temu ograniczeniu. Liczba tych ostatnich znacząco się zwiększyła — było ich 983 w porównaniu z 723 praktykami w poprzedniej edycji publikacji. Praktyki CSR zgłosiło 214 firm.

W tym gronie znalazło się 55 przedsiębiorców z sektora MŚP. Najliczniej reprezentowanymi branżami w raporcie są finanse, usługi i handel. Działania CSR realizowane przez firmy zostały podzielone na siedem obszarów: ład organizacyjny, prawa człowieka, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, praktyki z zakresu pracy oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Najdynamiczniej rozwijającym się obszarem okazały się praktyki związane z troską o środowisko — nastąpił tu wzrost o ponad 35 proc. w odniesieniu do poprzedniej edycji. Wśród 321 praktyk (w poprzedniej edycji 235) zgłoszonych przez 129 firm (w poprzedniej edycji 101) znalazły się działania z zakresu m.in. ograniczenia zużycia plastiku, gospodarki obiegu zamkniętego, ochrony bioróżnorodności, edukacji środowiskowej i przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.

— Rok 2019 można uznać za rok środowiska naturalnego, a najnowsza edycja raportu potwierdza tę tezę. Firmy postawiły na rozwiązania prośrodowiskowe, bo też dla szerokiego grona interesariuszy stał się to wręcz kluczowy temat. To pozytywna zmiana, która — wierzymy — będzie kontynuowana przez firmy — mówi Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna FOB.

Zwraca uwagę na obecną sytuację, która jest dla biznesu wielkim wyzwaniem.

— Kryzys związany z pandemią dowiódł, że firmy potrafią reagować szybko, niosąc pomoc i wsparcie. Na portalu odpowiedzialnybiznes.pl w sekcji „Biznes w odpowiedzi na COVID-19” od marca pojawiło się 80 przykładów działania firm. Dookoła obserwujemy kolejne, liczne akcje solidarnościowe i pomocowe. Już widać, że zachodząca na naszych oczach zmiana jest wielowymiarowa. To oznacza, że pojawią się nowe wyzwania, ale też pilniejsze mogą okazać się te znane już wcześniej, ściśle związane z sytuacją ekonomiczną, społeczną i spodziewanymi zmianami na rynku pracy — podkreśla Marzena Strzelczak. Jej zdaniem bardzo ważna będzie kwestia rozwiązań propracowniczych w kontekście przeciwdziałania możliwym redukcjom zatrudnienia.

— Największy test na odpowiedzialność firm i potwierdzenie, że zrównoważony rozwój jest faktycznie w ich DNA, dopiero przed nami — podkreśla Marzena Strzelczak.