Córka R22 chce podwoić zysk EBITDA

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-02-09 10:07
zaktualizowano: 2023-02-09 12:25

Wyspecjalizowany w hostingu cyber_Folks, należący do technologicznej grupy z GPW, dąży do 100 mln zł wyniku EBITDA. W przypadku przejęć podwyższy cel.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • do kiedy cyber_Folks chce osiągnąć 100 mln zł zysku EBITDA
  • co ma sprzyjać osiągnięciu tego celu i czy spółka liczy na wyższą rentowność
  • czy jej udział w wynikach grupy R22 ma się zmienić
  • jak szansę cyber_Folksa na realizację celu ocenia analityk
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Notowana na GPW grupa R22 ułatwiająca prowadzenie działalności w internecie (m.in. hosting, komunikacja i marketing) chce w ciągu dwóch, trzech lat podwoić skalę działalności. Po trzech kwartałach ubiegłego roku miała 279,5 mln zł przychodów i 70 mln zł zysku EBITDA.

Duże nadzieje wiąże m.in. ze spółką zależną cyber_Folks — wyspecjalizowaną w hostingu, ale oferującą też narzędzia dla e-commerce oraz platformę do tworzenia e-sklepów. Właśnie została objęta programem motywacyjnym uzależnionym m.in. od podwojenia wyniku EBITDA w trzy lata. Na otwarciu czwartkowej sesji cena akcji R22 wzrosła o kilka procent — do prawie 50 zł, trzy miesiące temu nie przekraczała 40 zł.

Cel cyber_Folksa: 100 mln zł EBITDA

W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 r. cyber_Folks zwiększył przychody i EBITDA o około 21 proc. — do 90,7 i 36,3 mln zł. W tym roku zysk na tym poziomie na wynieść 57 mln zł, a w 2026 r. 100 mln zł. W osiągnięciu tego celu ma sprzyjać przydzielenie prawie 100 pracownikom maksymalnie 250 tys. akcji stanowiących 1,11 proc. kapitału zakładowego spółki. Realizacja celu będzie oznaczała wzrost powyżej prognoz dla rynku hostingowego. Program zakłada organiczny wzrost, w przypadku potencjalnych przejęć poprzeczka zostanie zawieszona wyżej.

— Wierzymy, że taka inicjatywa jeszcze bardziej zwiększy motywację oraz efektywność kadry, co zaprocentuje w przyszłości. Postawiliśmy sobie ambitny, ale absolutnie osiągalny cel, biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo wzrostu i plany rozwoju. Baza klientów cyber_Folksa, około 220 tys., oraz średni przychód na użytkownika stale się powiększają, a zakładamy możliwość dosprzedaży kolejnych usług. Szczególnie w bardzo dynamicznie rosnącym sektorze e-commerce — mówi Jakub Dwernicki, prezes i założyciel R22.

Pewni swego:
Pewni swego:
Kapitalizacja grupy R22, którą kieruje Jakub Dwernicki, jest o kilka procent wyższa niż rok temu i wynosi około 700 mln zł. Władze spółki są jednak przekonane, że jest niedowartościowana.
Wojciech Robakowski

Lepsza sprzedaż i rentowność

Cyber_Folks przynosi grupie jedną trzecią przychodów i połowę zysku EBITDA. Za kilka lat jego udział ma być zbliżony do obecnego, ponieważ on i Vercom (druga z kluczowych spółek R22) rosną w podobnym tempie i mają porównywalne cele programu motywacyjnego. Cyber_Folks szybciej ma jednak zwiększać wynik EBITDA niż przychody. Poprawa rentowności będzie zdaniem Jakuba Dwernickiego możliwa nie tylko dzięki nowym produktom, ale też zwiększeniu skali w segmencie hostingowym, co sprzyja lepszej efektywności.

— Cyber_Folks nie ma jednego, głównego motoru napędzającego wzrost. W hostingu wciąż jesteśmy zadowoleni z dynamiki wzrostu w Polsce, a w Rumunii właśnie wdrażamy markę cyber_Folks — dotychczas działaliśmy przez sześć różnych, co przyczyni się do wzrostu rozpoznawalności i sprzedaży. Wpływ na poprawę wyniku będą też miały narzędzia dla e-commerce, w tym platforma _Stores, nadająca się już do szerokiej komercjalizacji. Ponadto pod koniec roku wprowadzimy na rynek kolejny produkt z obszaru, w którym już działamy — mówi szef R22.

OKIEM ANALITYKA
Wiele przesłanek do wzrostu
KONRAD KSIĘŻOPOLSKI
szef działu analiz Haitong Banku

Cel EBITDA cyber_Folksa jest ambitny, a czy wykonalny — zweryfikuje czas. Prognozuję tak jak spółka około 57 mln zł zysku EBITDA w 2023 r., ale moje oczekiwania na kolejne lata są niższe: około 66 mln zł w 2024, 74 w 2025 i 78,5 mln zł w 2026 r.

Cyber_Folks podwoił w hostingu ARPU — średni przychód na użytkownika — w pięć lat do około 330 zł. Potencjał do dalszego wzrostu jest, bo to tendencja ogólnorynkowa, a dodatkowo ARPU cyber_Folksa jest niższe od głównych konkurentów, co daje większą przestrzeń do jego zwiększania przy niższym ryzyku rezygnacji klientów. Wpływ na wzrost ARPU w kolejnych latach będą miały też nowe produkty e-commerce, choć trudno obecnie ocenić ich potencjał z powodu wczesnej fazy komercjalizacji.

Widzę ponadto szansę na zwiększenie rentowności spółki. Wynika to nie tylko z możliwości dosprzedaży obecnym klientom kolejnych własnych produktów, wpływając na ich lojalność, ale też specyfiki biznesu hostingowego. Charakteryzuje się on dźwignią operacyjną, tzn. koszty stałe nie rosną w takim tempie jak przychody, ponieważ firma i tak musi utrzymywać infrastrukturę.