COVID-19 zmniejszył korki

opublikowano: 09-02-2022, 20:00

Tylko w 70 z 404 zbadanych miast na świecie ruch wrócił do poziomu sprzed pandemii. Uspokoiło się także w Polsce, w tym w najbardziej zakorkowanych Łodzi, Krakowie i Wrocławiu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— w ilu miastach na świecie ruch drogowy wrócił do poziomu sprzed pandemii

— które miasta w Polsce, a które na świecie są najbardziej zatłoczone

Pandemia zmieniła sposób podróżowania na całym świecie: tylko w 70 miastach na 404 badanych natężenie ruchu wzrosło w 2021 r. w porównaniu z 2019 r. — wynika z raportu TomTom Traffic Index. W większości polskich miast stało się podobnie i poziom zakorkowania spadł średnio o 1 pkt proc.

Zakorkowane miasta w Polsce

Ruch najmocniej spadł w Poznaniu i Bydgoszczy — o 7 pkt. proc., choć są miasta, w których wzrósł: najbardziej w Szczecinie — o 6 pkt. proc. (więcej tyko w Izmirze i Stambule, najbardziej zatłoczonym mieście świata). Nie ma też w Polsce tak dużych jak wcześniej korków w porannym i popołudniowym szczycie — spadły o 6 pkt. proc W Warszawie rano np. poziom zatłoczenia zmniejszył się aż o 19, w Poznaniu o 16, a w Krakowie o 14 pkt. proc. Po południu lepiej jeździ się w Poznaniu i Bydgoszczy — spadek o 16 pkt. proc.

— Pandemia koronawirusa od dwóch lat mocno wpływa na sytuację drogową w polskich miastach. Wprowadzenie elastycznych godzin pracy sprawiło, że zmalał ruch w porannym i popołudniowym szczycie. Dzięki temu kierowcy w największych polskich miastach spędzają mniej czasu w korkach, co jest zbieżne z trendami globalnymi — mówi Marcin Graczyk z TomToma.

Najbardziej zakorkowane polskie miasta to: Łódź (średni czas podróży wydłuża się w porównaniu z sytuacją, gdy ruch jest najmniejszy, o 45 proc.), Kraków (o 42 proc.) i Wrocław (o 41 proc.). W godzinach szczytu najgorzej znaleźć się korkach w Krakowie, bo czas jazdy wydłuża się o 74 proc., choć w 2019 r. było to aż 85 proc., drugie miejsce zajmuje Łódź — 73 wobec 81 proc. i Wrocław — 72 wobec 74 proc.

Pozycja w kraju (na liście globalnej) MiastoWydłużenie czasu podróży w porównaniu z sytuacją, gdy ruch jest najmniejszy (proc.)Wydłużenie czasu podróży w 2019 r. (proc.)
1. (13)Łódź4547
2. (20)Kraków4245
3. (22)Wrocław4139
4. (30)Warszawa3740
5. (33) Poznań3744
6. (38)Szczecin3630
7. (45)Trójmiasto3433
8. (91) Lublin2927
9. (113)Bydgoszcz2734
10. (129)Białystok2526

Ranking natężenia ruchu

Wschód Europy na niechlubnym podium

Na świecie poziom zatłoczenia spadł o 3 pkt. proc., najbardziej w Ameryce Południowej — o 9, a w Europie o 2 pkt. proc. W 106 miastach ruch wzrósł. W Stambule korki wydłużają jazdę o 62 proc., na drugim miejscu jest Moskwa — 61 proc., na trzecim Kijów — 56 proc. Najbardziej ruch spadł w dwa lata w Manili na Filipinach — aż o 28 pkt. proc.

Wykorzystując metodologię naukowców z politechniki w Grazu eksperci TomToma ocenili, jak korki zwiększają całkowitą emisję dwutlenku węgla spowodowaną ruchem drogowym w czterech europejskich stolicach. W Londynie było to 2,2 z 14,8 Mt wyemitowanych przez ruch drogowy, w Berlinie 0,42 z 4 Mt, w Paryżu 1,85 z 13,8 Mt, a w Amsterdamie 0,06 z 0,84 Mt.

— Optymalizacja ruchu drogowego i lepsze nim zarządzanie może poprawić jego płynność tylko o około 10 proc. Aby rzeczywiście rozwiązać problem zatłoczenia na drogach, należy przemyśleć, jak ma wyglądać mobilność mieszkańców i wspierać alternatywne formy transportu — mówi Marcin Graczyk.

PozycjaMiastoO ile wydłuża się czas podróży w porównaniu z sytuacją, gdy ruch jest najmniejszy (proc.)
1.Stambuł62
2.Moskwa61
3.Kijów56
4.Bogota55
5.Mumbaj53
6.Odessa51
7. Sankt Petersburg50
8.Bukareszt50
9.Nowosybirsk48
10.Bangalore48
Źródło: TomTom

Najbardziej zatłoczone miasta świata

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane