Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przygotowuje się do budowy kolei dużych prędkości (KDP). Złożyła już wniosek o dofinansowanie unijne o wartości 845,5 mln zł na tunel w Łodzi. To inwestycja rozpoczynająca realizację sieci Y łączącej Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Spółka złożyła też wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka Sieradz—Pleszew, a Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, zapowiada także złożenie wkrótce wniosku o decyzję środowiskową dla prac w rejonie Kalisza i rozpoczęcie budowy KDP na linii Warszawa—Poznań w 2028 r.
Kolizyjne tory
Spółka CPK wystąpiła już także o unijne wsparcie na projekt węzła kolejowego przy mającym powstać lotnisku (75,4 mln zł) oraz dokumentacji projektu Katowice—granica państwa (79,1 mln zł). Dotyczy on budowy szybkiej kolei w kierunku Ostrawy i budzi wiele emocji. Planowany przebieg linii KDP koliduje bowiem z planowaną w ramach programu Kolej Plus modernizacją trasy Katowice Ligota—Orzesze Jaśkowice, dlatego inwestycji w KDP sprzeciwiają się lokalne samorządy. Stanisław Pielucha, burmistrz Mikołowa, podczas niedawnego posiedzenia jednego z zespołów parlamentarnych ds. CPK mówił, że niemal co tydzień otrzymuje sprzeczne informacje dotyczące planowanych inwestycji.
Maciej Lasek zapowiada jednak rychłe porozumienie dotyczące przebiegu trasy, podkreślając, że poprzednie władze dublowały inwestycje np. na Śląsku, a obecne starają się je uporządkować. Piotr Rachwalski, wiceprezes CPK, informuje, że część inwestycji planowanej w ramach programu Kolej Plus może zostać włączona w plan przebiegu linii KDP, ale szczegółów nie ujawnia.
Czas i potoki
Przedstawiciele CPK zapewniają jednak, że realizacja inwestycji w szybką kolej znacznie skróci czas przejazdu pociągami w regionie. Z Katowic do Mikołowa będzie można dojechać w 10 minut, czyli o połowę krócej niż obecnie, do Żor w 20 minut (teraz półtorej godziny), do Rybnika w 24 minuty (teraz 45 minut), a do Wodzisławia Śląskiego w 38 minut (teraz 60 minut).
Największym wygranym realizacji projektu KDP ma być Kalisz. Mimo że spółka planuje budowę jego obwodnicy, by skrócić przejazd z Warszawy do Poznania, to spodziewa się, że wiele pociągów przewoźnicy skierują właśnie do Kalisza. W sumie prognozowany wzrost potoku pasażerów do tego miasta do 2050 r. przekracza 400 proc. KDP znacznie skróci czas przejazdu z Kalisza do Warszawy, Poznania i Łodzi.