CPK uaktualni plan budowy szybkiej kolei

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-05-08 20:00

Spółka weryfikuje harmonogram i koszty inwestycji m.in. na sieci Y. Plan budowy niektórych jej odcinków w systemie PPP odejdzie do lamusa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego CPK zależy na weryfikacji rządowego programu inwestycji
  • który odcinek sieci Y planowano dotychczas do budowy w systemie PPP
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

72 mld zł — na tyle Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), wycenił budowę sieci kolei dużych prędkości (KDP) potocznie zwanej Y. Obejmie ona trasy od Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia.

480 km

Taką długość będzie miała sieć Y.

Tymczasem w rządowym programie wieloletnim przyjętym w listopadzie ubiegłego roku koszt sieci Y został wyceniony na niespełna 49 mld zł. Skąd różnica? Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka CPK, wyjaśnia, że koszty w rządowym programie dotyczą jedynie lat 2024-30, a wiele kilometrów sieci Y będzie budowanych po tym terminie. CPK podkreśla więc, że harmonogram i kosztorysy w rządowym programie wymagają weryfikacji i aktualizacji.

— Budowa linii Y na odcinku Łódź—Wrocław miała rozpocząć się w ramach programu na lata 2024-30, ale zakończyć już w kolejnym. Tym samym bieżący program nie zapewnia finansowania tego odcinka w pełnym zakresie — twierdzi Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Zwraca również uwagę, że m.in. finansowanie budowy projektowanego obecnie odcinka Poznań—Sieradz przewidziano w rządowym planie w modelu publiczno-prywatnego partnerstwa (PPP). W sumie w bieżącym programie finansowanie komercyjne od inwestora zainteresowanego realizacją inwestycji w modelu PPP zostało wycenione na prawie 4,9 mld zł. Niewykluczone jednak, że rząd będzie musiał poszukać kapitału z innych źródeł. Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej CPK, uważa bowiem, że plan finansowania linii kolejowej w PPP należy umieścić w katalogu pobożnych życzeń. Eksperci mają podobne zdanie, a wpisywanie dotychczas dużych projektów infrastrukturalnych do realizacji w systemie PPP traktują jako wkładanie ich do zamrażarki.

10,5 mld zł

Na tyle w rządowym programie oszacowano koszt budowy dworca oraz infrastruktury kolejowej przy lotnisku, ale rząd chce ten projekt ograniczyć.

Michał Beim, ekspert Instytutu Sobieskiego, uważa, że zachęcenie prywatnych inwestorów do współfinansowanie odcinka sieci Y do Poznania może być bardzo trudne, bo w modelu komercyjnego finansowania projektu niełatwo będzie zapewnić znaczące skrócenie czasu podróży w stosunku do obecnego oraz atrakcyjnych cen biletów. Jego zdaniem kosztorysy budowy KDP wymagają pilnej weryfikacji i urealnienia.