CSR coraz bardziej obowiązkowy

Zarządzanie Już więcej firm chce włączyć społeczną odpowiedzialność do swoich strategii działania. Zwiększa ona szanse na sukcesy rynkowe

Kierunek, w jakim zmierza CSR w Polsce, najprościej można określić jako tendencję do uzyskania statusu oczywistości. Biznes odpowiedzialny społecznie coraz częściej jest wymieniany przez firmy jako jedna z podstawowych strategii ich działania.

FOT. Bloomberg
Zobacz więcej

FOT. Bloomberg

— Ceny wody, energii czy wywozu śmieci rosną i zawsze będą rosły. Brak prób ograniczenia ich zużycia i obniżenia cen świadczy o dużej nieodpowiedzialności. To samo dotyczy promowania zdrowego stylu życia wśród pracowników, którego brak przekłada się na jakość pracy — mówi Katarzyna Nowak, kierownik komunikacji korporacyjnej i CSR w Grupie Orbis.

To już plan firmowy

CSR rozwija się w Polsce stopniowo od lat 90. Na samym początku przez ten termin rozumiano głównie działalność charytatywną firm. Przełom nastąpił na początku XXI wieku.

— Lata 2000-10 to czas strategicznego pojmowania zaangażowania firm na rzecz społeczności lokalnych oraz środowiska, a także okres powstawania pierwszych w Polsce strategii CSR i raportów społecznych.Od 2010 r. zaś uwidacznia się coraz bardziej chęć włączenia działań CSR do strategii firm — opowiada Katarzyna Rózicka, dyrektor departamentu dialogu w Pracodawcach RP. Specjaliści zauważają, że dziś wśród właścicieli firm coraz więcej mówi się o potrzebie budowania wspólnoty społeczno- -gospodarczej. Warunkiem staje się więc takie założenie celów strategicznych, aby uwzględniały wspólne wartości właścicieli, przedsiębiorstw, pracowników oraz klientów.

— Rosnąca świadomość związków biznesu z otoczeniem sprawia, że coraz więcej firm pragnie włączyć do swojej strategii działania CSR i przestaje traktować je wyłącznie jako uzupełnienie działań komunikacyjnych — uważa Blanka Fijołek, kierownik CSR w Samsung Electronics Polska. W związku z tym powszechne staje się przekonanie, że bez wprowadzenia działań CSR do strategii biznesowej nie da się odnieść większych sukcesów na rynku.

— Brak CSR w strategii przedsiębiorstwa oznacza, że firma nie zarządza ryzykiem związanym ze swoją działalnością, a to może zniechęcić wielu potencjalnych inwestorów — twierdzi Katarzyna Nowak.

Wsparcie edukacji

CSR jako odpowiedź na wymagania społeczne i przemiany zbiorowej mentalności wymaga przede wszystkim śledzenia przez kierujących firmami wpływu, jaki ich biznes wywiera na poszczególne sfery życia, ale nie tylko. Skoro CSR w Polsce zmienia się wraz z całością stosunków społeczno-gospodarczych, jedną z jego podstawowych i niezbędnych strategii staje się edukacja.

— Przykładem takiego działania jest nasz program edukacyjny Mistrzowie Kodowania, części strategii Citizenship, czyli odpowiedzialnym uczestniczeniu firmy w życiu lokalnej społeczności. W ramach programu uczniowie szkół podstawowych z całego kraju uczą się postaw programowania. Naszym celem jest wspieranie edukacji i podnoszenie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie, co jest nie tylko interesem publicznym, lecz także jednym z biznesowych planów długofalowych naszej firmy — komentuje Blanka Fijołek.

Działania do raportu

Według specjalistów, CSR w przyszłości stanie się nie tylko oczywisty, ale przede wszystkim obowiązkowy. Profesjonalizacja CSR powinna łączyć się z raportowaniem działań z tym związanych. W innych krajach Europy jest to już obowiązek, w Polsce prawdopodobnie też tak się stanie.

— Raportowanie działań z zakresu odpowiedzialności społecznej biznesu w Polsce w przypadku spółek notowanych na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych jest już tylko kwestią czasu — przewiduje Katarzyna Nowak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / CSR coraz bardziej obowiązkowy