CSR pomaga rekrutować

opublikowano: 27-06-2019, 22:00

Dziś niełatwo przyciągnąć kandydatów, zwłaszcza młodych, tradycyjną ofertą marki. Pokolenia wkraczające na rynek pracy często szukają organizacji, z których celami i działaniami mogą się identyfikować.

Pokolenia Y i Z są analizowane w nieskończoność. Trudno się dziwić, przecież już w 2025 r. z tej grupy wiekowej pochodzić będzie 75 proc. pracowników na świecie. W dodatku jest specyficzna, co dla wielu pracodawców już dziś stanowi duże wyzwanie.

— Przedstawiciele milenialsów i generacji Z są ambitni, oddani obowiązkom zawodowym, ale także wymagający wobec pracodawców. Łatwo tracą do nich zaufanie. Świetnie posługują się technologiami i łatwo weryfikują w sieci informacje o firmach — wyjaśnia Aleksandra Skwarska, starszy specjalista ds. PR i CSR w Grupie Pracuj.

Reputacja pracodawcy

Według Institute for Corporate Productivity, aż 93 proc. przedstawicieli generacji Z w czasie rekrutacji zwraca uwagę na politykę społeczną potencjalnego pracodawcy.

— Młodzi ludzie mają też znacznie większą świadomość tych kwestii, co można zauważyć, obserwując chociażby ich zainteresowanie informacjami z dziedziny CSR w mediach społecznościowych, podczas spotkań rekrutacyjnych czy warsztatów, które prowadzimy dla młodzieży — mówi Małgorzata Marek, liderka zespołu CSR w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w PwC Polska.

Według badań Deloitte, 48 proc. milenialsów jest zdania, że współczesne firmy zazwyczaj postępują etycznie — niemal tyle samo się z tym nie zgadza. Tylko 25 proc. badanych uważa, że ich firmy za ważny cel obierają pozytywny wpływ na społeczeństwo, jednak według tego samego raportu reputacja firmy i etyczne zachowanie są najważniejsze dla 33 proc. milenialsów i 22 proc. przedstawicieli generacji Z. Z jednej strony młodzi pracownicy oczekują od firm etycznego działania, z drugiej, jak zauważają eksperci Grupy Pracuj, nie zawsze przekłada się to na listę ich osobistych priorytetów. Zatem czy polityka CSR nie jest dla nich aż tak ważna?

— Zdecydowanie nie. Należy jednak zwrócić uwagę, że o ocenie współczesnego miejsca pracy przez młodych coraz rzadziej można mówić, biorąc pod uwagę tylko jeden aspekt. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest ważnym elementem układanki, na którą składają się także m.in. atrakcyjne pensje, ciekawa kultura firmy, angażujące zadania i możliwości zdobywania nowych umiejętności. Nawet najciekawsze wolontariaty lub akcje CSR nie będą wystarczającym magnesem dla młodego pracownika, jeśli nie będą im towarzyszyły spójne działania w innych dziedzinach — wyjaśnia Aleksandra Skwarska.

Z większym zaangażowaniem

Wiele firm, prowadząc rekrutacje, może potwierdzić rosnące zainteresowanie przyszłych pracowników polityką społecznego rozwoju.

— Z rozmów kwalifikacyjnych wynika, że dla kandydatów istotne jest, iż firma, w której chcą pracować, podejmuje działania z zakresu CSR. Obserwujemy również pozytywną tendencję — wzrost zaangażowania w wolontariat i działania społeczne pracowników, także tych niedawno przyjętych — twierdzi Joanna Sobótka-Klimczak, szefowa biura społecznej odpowiedzialności biznesu w Enei.

1646e18c-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Biznesu po godzinach
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE
Puls Biznesu po godzinach
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Newsletter, który pozwoli odpocząć od codziennych newsów. Sylwetki ludzi biznesu, trendy, reportaże i podcasty
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Również podczas rozmów kwalifikacyjnych w banku Citi Handlowy często padają pytania o możliwości działania w sferze zaangażowania społecznego.

— Dlatego na spotkaniach dla nowych pracowników pokazujemy, co firma robi w zakresie CSR i od razu dajemy im możliwość zaangażowania — mówi Dorota Szostek-Rustecka, prezes Fundacji im. Leopolda Kronenberga przy Citi Handlowym.

W strategii banku na lata 2019-21 głównym elementem jest nowa kultura organizacyjna, stąd realizacja projektu People Board, mającego na celu m.in. zwiększenie elastyczności godzin i miejsca pracy, poprawę tzw. work-life balance pracowników i stworzenie nowych ścieżek rozwoju.

Pozytywne skojarzenia

Dla młodych ludzi, wybierających pracodawcę, liczy się także działalność firmy, jej wartości, etyka biznesu i społeczna odpowiedzialność. Ważnym elementem jest też gotowość pracodawcy do inwestowania w rozwój pracowników, co w wielu organizacjach jest jednym z elementów CSR.

— Często podczas rekrutacji padają pytania o kulturę organizacyjną, a CSR stanowi ważny aspekt jej budowania. Informacje o zaangażowaniu pracodawcy w działalność ekologiczną czy prowadzenie i wspieranie akcji charytatywnych lub wyrównywanie szans zatrudnionych pomagają w podjęciu decyzji o wyborze miejsca pracy. Dlatego przy dużym zapotrzebowaniu na nowych pracowników warto przedstawiać prowadzone przez firmę działania CSR, informować o inicjatywach na stronie WWW i w mediach społecznościowych, by te dane były łatwo dostępne dla nowych pracowników. Pokolenie milenialsów będzie szukało opinii o pracodawcy w internecie — tłumaczy Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałych, Manpower.

Potwierdzają to spostrzeżenia przedstawicieli banku Santander.

— Kandydaci śledzą nasze działania CSR, komentują je w mediach społecznościowych i często w trakcie rozmów przyznają, że też chcieliby w nich brać udział już jako pracownicy — mówi Katarzyna Teter, menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu Santander Bank Polska.

Część pracodawców w ramach swojej polityki CSR wychodzi do społeczności uczniowskiej i studenckiej, angażując się w prowadzenie szkoleń i wykładów wspierających rozwój młodych osób.

— Firmy oferują im możliwości zdobycia praktycznego doświadczenia w trakcie wakacyjnych programów lub przyznają stypendia, dzięki którym młodzi mogą dalej się rozwijać i pozyskiwać nowe umiejętności. Uczniowie pozytywnie kojarzą markę takiej firmy i chętniej wybierają ją później jako pracodawcę — sumuje Katarzyna Pączkowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu