CSR: potrzebna wiedza o korzyściach

opublikowano: 12-12-2012, 00:00

Strategia Wielu przedsiębiorców wciąż nie zdaje sobie sprawy, co mogą zyskać dzięki społecznej odpowiedzialności biznesu. Bez promocji to się nie zmieni

CSR (Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, jest tematem coraz bardziej popularnym. Dobrowolne działania, które przynoszą korzyści, m.in. dla środowiska, regionu i pracowników, są już w strategii zarządzania niemal każdej dużej firmy. Niestety, mikro-, mali i średni przedsiębiorcy wciąż potrzebują wiedzy na ten temat.

Takie są wnioski z cyklu konferencji „Rozwój Odpowiedzialnego Biznesu”, które w ostatnich tygodniach Puls Biznesu przeprowadził w największych miastach Polski. Ich adresatami byli przede wszystkim właściciele i osoby zarządzające firmami MSP.

— Tak naprawdę to przedsiębiorcy z tego sektora i firmy rodzinne są liderami społecznej odpowiedzialności biznesu, tylko często nie zdają sobie z tego sprawy. To ich działalność jest często źródłem dobrych praktyk CSR. Jednak, jak wynika z badań, ten termin nie jest w tej grupie mocno rozpowszechniony — podkreśla Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa, promujący od wielu lat ideę CSR w naszym kraju.

Problemem nie tylko nazwa

Według tegorocznego raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” zna tylko 31 proc. przedsiębiorców działających w naszym kraju. Aż 70 proc. z nich to firmy duże, a 59 proc. — działające na rynkach zagranicznych. Widoczna jest mała świadomość i wiedza w tym zakresie, przede wszystkim wśród najmniejszych graczy na rynku.

— Często właściciele i zarządzający małymi i średnimi firmami nie są zainteresowani pogłębianiem wiedzy o CSR, traktując go nadal jako synonim działalności prospołecznej czy sponsoringowej — zwraca uwagę Anna Pawelska, dyrektor działu audytu i CSR z Martis Consulting.

Podczas cyklu „Rozwój Odpowiedzialnego Biznesu” przedsiębiorcy MSP dowiedzieli się, jakie działania dotyczące CSR wprowadzają w życie firmy od lat działające na rynku — m.in. Lotos, Energa, KGHM czy JSW. Ale społeczna odpowiedzialność w Polsce to nie tylko przedsiębiorcy — ostatnia w cyklu konferencja była poświęcona praktykom CSR w dziedzinie edukacji ekonomicznej.

— Cieszy to, że tego typu działania zajmują też coraz więcej miejsca w strategiach i praktykach instytucji finansowych. Zdają one sobie sprawę, że na końcu CSR zawsze się opłaca — mówi dr Iwona Sroka, prezes Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (KDPW), który był współorganizatorem warszawskiej konferencji „Pulsu Biznesu”.

Trzeba iść dalej niż do tej pory

Tego typu działania wprowadza w życie m.in. Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Narodowy Bank Polski i Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Już niebawem do praktyków CSR dołączy też znaczące grono mikro-, małych i średnich firm. Zachętą będą pierwsze w Polsce konkursy z dotacjami na społeczną odpowiedzialność biznesu.

Pierwszy zostanie ogłoszony prawdopodobnie jeszcze w tym roku, drugi odbędzie się w trzecim kwartale 2013 r. Każda firma będzie mogła w nich otrzymać do 100 tys. zł na działania CSR związane ze środowiskiem, relacjami z pracownikami firmy lub zaangażowaniem społecznym.

— Konkursy to jeden z instrumentów, który ma promować ten sposób zarządzania w naszym kraju. Spotkania z przedsiębiorcami pokazują, że promocja i edukacja muszą iść o wiele dalej niż dotychczas — mówi Małgorzata Jelińska z PARP.

Cykl „Rozwój Odpowiedzialnego Biznesu” oficjalnie zostanie zakończony w styczniu. Wtedy Rafał Baniak, wiceminister skarbu państwa, podczas prezentacji nowego Respect Indeksu ogłosi wyniki badania przeprowadzanego podczas siedmiu konferencji „Pulsu Biznesu”.

OKIEM EKSPERTA

CSR to strategia, a nie dodatek

ANNA PAWELSKA

dyrektor działu audytu i CSR z Martis Consulting

Mamy już w kraju dostęp do wartościowych źródeł dobrych praktyk CSR, uznanych norm i standardów, często bezpłatnych i w polskich wersjach językowych. Mogą one — podobnie jak spotkania czy konferencje służące doskonaleniu wiedzy — pomóc w zrozumieniu, że CSR przenika cały system zarządzania firmą, nie jest działaniem dodatkowym czy przebiegającym obok biznesu i wymagającym znacznych nakładów.

A zamiast koncentrować się na definicjach, lepiej zastanowić się, w jaki sposób społeczna odpowiedzialność wpływa na wyniki nawet najmniejszej firmy, dzięki temu jak oddziałuje na pracowników, bezpieczeństwo w miejscu pracy, relacje z klientami, jakość produktów czy ograniczanie ryzyka w działalności. Częściej mówiąc o odnoszonych korzyściach ze stosowania dobrych praktyk, szybciej przyczynimy się do przezwyciężenia nieporozumień wokół tej dziedziny. Potwierdzają to opinie wygłaszane po konferencjach organizowanych przez „PB”. Ich uczestnicy zauważali, że CSR dotyczy każdego z pracowników firmy i dotyka jakości procesów doskonale znanych z codziennej praktyki polskich przedsiębiorców.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu