Cudze chwalicie, swego nie macie — zadbaj o markę!

Jacek Sadowski
19-06-2000, 00:00

Jacek Sadowski: Cudze chwalicie, swego nie macie — zadbaj o markę!

RYNKOWA PRAWDA: Produkty markowe wybierane są chętniej i to one budują siłę firm oraz całej gospodarki — twierdzi Jacek Sadowski. fot. ARC

Zbadań OBOP wynika, że Polska pilnie potrzebuje produktów markowych, które — tak jak w krajach wysoko uprzemysłowionych — dają siłę tworzącym je firmom i są motorem prężnych gospodarek. Poinformowaniu opinii publicznej o tak ważnym zagadnieniu służy Pierwsza Kampania Gospodarcza „Zadbaj o swoją markę”.

OKAZUJE SIĘ, iż dobry produkt czy sprawna organizacja pracy już nie wystarczają, aby spokojnie myśleć o przyszłości. Rozwiązaniem może być właśnie znana marka, zaś tych jest w Polsce niepokojąco mało. A przecież to właśnie one zdobywają lojalność klientów oraz zwiększają firmom obroty i zysk. Właśnie skutkiem braku krajowych wyrobów markowych jest wzrost (z 22 do 35 proc.) udziału produktów importowanych w polskim rynku.

Z PUNKTU widzenia konsumenta marka to unikalność, gwarancja jakości i satysfakcja. Pozwala kumulować wiedzę i doświadczenia związane z zakupami, porządkować informacje o samych produktach oraz znacznie uprościć proces decyzyjny klienta. Natomiast z punktu widzenia firmy marka to lojalność klientów, większa rentowność, świadomość i percepcja jakości. Pozwala zwykle na stosowanie wyższych marż i uniezależnia od presji cen promocyjnych.

REALIZACJA kampanii „Zadbaj o swoją markę” zwiększy świadomość, iż branding powinien zajmować czołową pozycję w działalności każdej firmy i dominować nie tylko w dziale marketingu, ale także w ogólnym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Skuteczne zmiany w postrzeganiu roli marki powinny dotyczyć wszystkich podejmujących decyzje o powstawaniu nowej marki oraz osób, które mogą wykorzystać potencjał drzemiący w już istniejącej. Proces budowy marki dotyczyć powinien każdego pracownika.

MARKA daje wszechstronne korzyści:

- Menedżerom — produkt markowy skutecznie zabezpiecza przyszłość firmy, ponieważ jego posiadanie zapewnia lojalnych klientów; mocna marka ułatwia otwieranie korzystnych linii kredytowych i uproszczone zawieranie nowych kontraktów.

- Konsumentom — kupując produkt markowy otrzymuje się gwarancję jakości, norm i atestów; wyższa cena takiego produktu w rzeczywistości jest niższa poprzez trwałość i niezawodność.

- Pracownikom — jeśli firma posiada mocną pozycję na rynku dzięki marce, wówczas pracownikom nie grożą zwolnienia czy przymusowe urlopy; dbanie o markę w przedsiębiorstwie oznacza zawsze nowe inwestycje, podniesienie standardu pracy, wyższe płace i kwalifikacje.

- Eksporterom — silna pozycja na rodzimym rynku dzięki posiadaniu produktu markowego jest początkiem ekspansji na rynki zagraniczne; to przede wszystkim marka, a nie niska cena, jest szansą rozwoju eksportu.

- Rolnikom — wypromowanie własnej marki produktów rolnych pozwala utrzymać rentowność gospodarstwa; marka wiąże się ze stabilizacją cen i zawieraniem wielosezonowych kontraktów; pozwala także na konkurencyjność, nawet względem produktów dotowanych przez UE.

- Mediom i biurom reklamy — skutkiem dbania o markę są akcje promocyjne i reklamowe w mediach; wykreowanie znacznej liczby produktów pomaga przełamać tendencję spadku nakładów na reklamę oraz zapewnia mediom ze strony reklamodawców stałe kontrakty, w przeciwieństwie do krótkotrwałych promocji produktów niemarkowych.

Jacek Sadowski jest dyrektorem generalnym Demo effective launching

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Sadowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Cudze chwalicie, swego nie macie — zadbaj o markę!