Grupa cyber_Folks jest firmą technologiczną, która pomaga klientom zaistnieć w internecie. Jej główna działalność skupia się m.in. na hostingu (udostępnianiu miejsca na serwerach do przechowywania stron WWW), sprzedaży i rejestracji domen internetowych. Klientem docelowym są przedsiębiorstwa – małe i duże – a także osoby indywidualne (np. blogerzy), którzy chcą zbudować markę online.
Pozytywnie zaskoczeni
Przychody grupy cyber_Folks w pierwszym kwartale 2025 r. wzrosły o 32 proc. r/r, do 190,5 mln zł. Zysk EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniósł 56,8 mln zł (+46 proc. r/r), a zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej - 13,3 mln zł, czyli prawie o 50 proc. więcej, niż zakładał konsens analityków PAP.
- Dobrą rentownością zaskoczył segment e-commerce, hosting też był powyżej oczekiwań. Spodziewam się, że dynamika wyników będzie podtrzymana w kolejnych kwartałach. Roczny cel ustalony w ramach programu motywacyjnego jest jak najbardziej w zasięgu – mówi Dominik Niszcz, analityk Trigon DM.
W lutym 2023 r. zarząd spółki ogłosił program motywacyjny dla kluczowych pracowników. Jednym z jego celów jest osiągnięcie 100 mln zł zysku EBITDA do 2026 r. Wynik EBITDA grupy w pierwszym kwartale wyniósł 56,8 mln zł – to ponad dwie trzecie celu wyznaczonego na ten rok (85 mln zł).
- W każdym z trzech segmentów spółka notuje ponad 20-procentową dynamikę wzrostu EBITDA rok do roku, co bardzo cieszy. Pozytywnie zaskoczył segment hostingowy, który wypracował rekordową marżę EBITDA. Trzeba zaznaczyć, że wyniki za I kwartał są zaburzone przez konsolidację z Shoperem – mówi Łukasz Kosiarski, analityk Ipopema Securities.
Pod koniec stycznia UOKiK wyraził zgodę, aby cyber_Folks przejął 49,9 proc. akcji Shopera za 547,5 mln zł.
- Pierwszych efektów synergii między Shoperem a cyber_Folksem i Vercomem w przychodach spodziewałbym się najwcześniej w czwartym kwartale. Rynek czeka przede wszystkim na kolejne akwizycje, których spodziewałbym się w obszarze e-commerce, a więc w obszarze działania Shopera, chociaż Vercom też ma środki na przejęcia – dodaje Łukasz Kosiarski.
- Mogę szczerze powiedzieć, że poświęcam integracji z Shoperem cały swój czas zawodowy. Staramy się przede wszystkim rozwinąć kanały sprzedaży, wesprzeć sprzedaż zagraniczną – mówi Jakub Dwernicki, prezes cyber_Folksa oraz Shopera od kwietnia tego roku.
Dodaje, że zarząd na razie skupia się na umacnianiu pozycji rynkowej Shopera w Polsce, ale nie wyklucza wyjścia na rynki zagraniczne poprzez przejęcia.
- Chcemy na razie umacniać pozycję na rynku polskim i pozyskiwać jak najwięcej klientów. Wyjście na inne rynki robimy poprzez przejęcia innych spółek. W Rumunii, dla przykładu, cyber_Folks kupiło sześć podmiotów, dzięki czemu zbudowaliśmy pozycję lidera. Interesuje nas rynek tylko Europy Centralnej, bo na zachodzie konkurenci są bardzo silni – tłumaczy Jakub Dwernicki.
Źródeł do przejęć nie będzie musiał szukać daleko. Większościowy udział w Vercomie i Shoperze niewątpliwie zasili kasę cyber_Folksa. 22 maja do akcjonariuszy Shopera popłynie ponad 34 mln zł z tytułu dywidendy – czyli 1,03 zł na akcję, natomiast 6 czerwca Vercom przekaże inwestorom 28,3 mln zł (2 zł na akcję). Dodatkowo zarząd zapowiedział skup akcji własnych o wartości do 30 mln zł, z ceną do 150 zł za akcję.
AI cała naprzód
W planach jest wdrożenie sztucznej inteligencji do głównych produktów spółek. W styczniu Cyber_folks uruchomiło nową wersję usługi Now, która pozwala stworzyć stronę internetową w 60 sekund za pomocą AI. Analitycy BM Banku Millennium wiążą z tym produktem spore nadzieje – uważają, że może zrewolucjonizować rynek. Wskaźnik lojalności klientów (NPS) sięgnął 80 na 100 możliwych punktów. Spółka jak na razie pozyskuje ponad 100 klientów miesięcznie.
Ponadto spółka w pierwszym kwartale zainwestowała 2 mln zł w rozwój infrastruktury IT pod kątem rozwoju AI.
- Budujemy infrastrukturę na wyzwania przyszłości – zwiększamy przepustowość, redukujemy koszty stałe (np. energii) i budujemy prawdziwą przewagę konkurencyjną – mówi Łukasz Piecuch, dyrektor działu rozwoju w cyber_Folks.
- W kwestii integracji sztucznej inteligencji widać, że spółka dokłada wszelkich sił, żeby produkt wyglądał jak najlepiej i był łatwy w obsłudze – dodaje Dominik Niszcz.
