Cyberpokolenie uzależniło się od technologii

aktualizacja: 12-07-2017, 16:18

Ponad 36 proc. 25-latków ma bardzo pozytywny stosunek do nowych technologii, część z nich wręcz nie wyobraża sobie bez nich życia. Ale dostrzegane są też negatywne aspekty.

Firma Bosch Polska przebadała rodzimych 25-latków i sprawdziła, jaki jest ich stosunek do nowych technologii. Zaznaczyć trzeba, że jest to pokolenie, które pamięta jeszcze czasy bez telefonu komórkowego, ale szybko przyswaja nowości. I już teraz ponad dwie trzecie z nich spędza minimum cztery godziny dziennie przeszukując internet. Większość ma jednak pozytywny stosunek do nowych technologii. Blisko 37 proc. uważa, że są one szansą na rozwój i poprawę jakości życia jednostki i całego społeczeństwa. 

– Cieszy duże zaangażowanie społeczne dwudziestoparolatków,  przynajmniej na poziomie deklaracji. Wskazując na kierunki rozwoju nowych technologii, często wybierają te związane z potrzebą zrównoważonego rozwoju i wsparciem np. osób chorych – komentuje wyniki badania Natalia Hatalska, analityk trendów.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo 

Konsumenci w wieku 25 lat dysponują już wieloma urządzeniami – od smartfonów i tabletów, po „inteligentne” zegarki. I spodziewają się, że w kolejnym dziesięcioleciu będą już mogli zarządzać przestrzenią wokół siebie i własną aktywnością z poziomu jednego urządzenia. Oczekują jednak, że technologie jutra będą bezpieczne i przyjazne środowisku naturalnemu. Obecnie ich ciekawość przykuwają m.in. autonomiczne samochody, rowery elektryczne, inteligentne urządzenia domowego użytku.

Co piąty ankietowany zadeklarował znajomość pojęcia „internet rzeczy”. Dla 74 proc. nieobca jest też „sztuczna inteligencja” – w tym przypadku 25-latkowie są znacznie powyżej średniej dla wszystkich użytkowników internetu. Oczekują przy tym, że urządzenia wyposażone w systemy sztucznej inteligencji będą łatwiejsze w użytkowaniu i „same” dopasują się do potrzeb konsumentów.  

Cyberwygoda ma też ciemną stronę

A co - zdaniem badanych - zyskaliśmy wraz z rozwojem nowych technologii? Przede wszystkim błyskawiczny dostęp do wiedzy i informacji – ponad 53 proc. wskazań. Blisko 31 proc. ankietowanych wskazało na łatwość komunikowania się, a 18 proc. – na większą wygodę i komfort życia. 

Jest też ciemna strona technologicznego postępu. 71 proc. badanych „obwinia” nowoczesne rozwiązania o osłabianie wartościowych, międzyludzkich form kontaktu. Zdaniem 16 proc. technologie przyczyniają się do zmniejszenia aktywności fizycznej, według 13 proc. skutkują utratą prywatności. 

Co ciekawe, ponad 19 proc. uważa, że nowe rozwiązania oznaczają oszczędność czasu. Odmiennego zdania jest 15 proc. badanych.  

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Bosch przez ośrodek Danae. Wzięło w nim udział 527 osób.

 

Ciekawe dane:

91 proc. – Tylu 25-latków w badaniu zrealizowanym na zlecenie firmy Bosch deklaruje otwartość na nowoczesne technologie.

42 proc. – Tylu ankietowanych uznaje za zagrożenie fakt, że inteligentne technologie zbierają i przetwarzają dane o użytkownikach. 39 proc. obawia się zjawiska zacierania granic w komunikacji na linii człowiek-maszyna. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Cyberpokolenie uzależniło się od technologii