CYFRA + KUSI TVN

Sienicka Aneta
opublikowano: 1999-02-11 00:00

CYFRA+ KUSI TVN

Do 2001 roku Canal+ zainwestuje w telewizję cyfrową ponad 500 mln zł

Uruchomienie i działalność Cyfry+ kosztowało dotychczas Canal+ ponad 150 mln zł. Do 2001 roku zainwestuje jeszcze 350 mln zł. Właściciele platformy nadal są otwarci na współpracę z At Entertainment, właścicielem Wizji TV.

Canal+ uruchomił Cyfrę+, satelitarną telewizję cyfrową, na początku listopada 1998 roku. Dotychczas sprzedał 75 tys. abonamentów cyfrowych, a 30 tys. jest zarezerwowanych.

— Tempo, w jakim sprzedają się zestawy Cyfry, jest dla nas zadowalające. Do końca tego roku przewidujemy sprzedaż ponad 100 tys. kolejnych abonamentów — mówi Lew Rywin, prezes Canal+.

Najbliższe plany dotyczące Cyfry to również uruchomienie czterech nowych kanałów tematycznych, produkowanych przez Canal+. Będą to: kanał filmowy — Ale Kino, dziecięcy — Minimax (od kwietnia jako kanał niezależny), podróżniczy — Marco Polo, oraz poświęcony naturze, myślistwu i wędkarstwu — Seasons.

Śpiąca PPC

W połowie grudnia 1998 roku powstała spółka Polska Platforma Cyfrowa, której udziałowcami są: Telewizja Polska (40 proc.), Telewizyjna Korporacja Partycypacyjna, czyli Canal+ (25 proc.), Polsat (22 proc.), Polskie Media, czyli Nasza TV (10 proc.) i Aster City Cable (3 proc.). Do tej pory jednak spółka nie działa, m.in. dlatego, że nie ma jeszcze biznesplanu i ustalonych relacji między wspólnikami.

— Cyfra rozwija się niezależnie od PPC i potrwa to do momentu jej wchłonięcia przez PPC. Nie powstrzymuje nas więc to, że spółka PPC nie działa. Cyfra jest obecnie finansowana tylko przez Canal+. Działa jako oddzielna, niezależna od PPC, spółka i wszystkie związane z nią promocje finansuje Canal+ — zapewnia prezes Rywin.

Mimo że Polska Platforma Cyfrowa jeszcze nie działa, Polsat przygotowuje dla Cyfry nowe kanały tematyczne: dla kobiet, mężczyzn oraz muzyczny. TVP będzie współtworzyła część kanałów tematycznych, dostarczając swoje audycje.

Nie do końca jasna jest sytuacja TVN, jednego z dwóch polskich nadawców, którzy nie zdecydowali się jeszcze, do której platformy będą należeć: Cyfry czy konkurencyjnej Wizji TV. Wiadomo, że przedstawiciele TVN prowadzą w tej sprawie rozmowy z Wizją TV.

— Nie prowadzimy z TVN rozmów na ten temat, ale ich wejście do naszej platformy jest możliwe, jeśli wyjaśnią swoje sprawy i będą zainteresowani współpracą z PPC. TVN zwiększyłaby wówczas swój zasięg — obecnie nie dociera bowiem do wielu rejonów kraju — twierdzi Lew Rywin.

Gdyby TVN zdecydowała się na nadawanie na Cyfrze, nie mogłaby korzystać z konkurencyjnej platformy, czyli Wizji TV, ponieważ od nadawców Cyfry żąda się wyłączności.

Możemy taniej

Wizja TV wystartowała ze swoją ofertą cyfrową pierwsza — we wrześniu 1998 roku. Jej właściciel, amerykańska firma At Entertainment Inc., wydał na rozwój platformy w Polsce już ponad 500 mln zł. Canal+ natomiast zainwestował w Cyfrę dużo mniej, bo 150 mln zł.

— Zainwestowaliśmy znacznie mniej niż Wizja TV. Z prostej przyczyny: At Entertainment musi przeznaczyć na to przedsięwzięcie znacznie większe środki — jest bowiem nowym aktorem na rynku i jest to dla niego nowy obszar działalności. Grupa Canal+ ma natomiast wieloletnie doświadczenie w zakresie telewizji płatnej. Jest europejskim liderem w dziedzinie telewizji cyfrowej. Canal+ Polska korzysta z synergii grupy i ma silnych partnerów — polskich nadawców. Ponadto jakoś nie widzę pieniędzy At Entertainment na polskim rynku. Canal+ jedynie na polską produkcję filmową przeznaczył ponad 40 mln zł. Musiał również opłacić koncesję. Produkcji Wizji TV natomiast specjalnie nie widzę. Na reklamę też nie wydali tyle, ile planowali — zauważa prezes Rywin.

Zażarty spór

Walka, jaka rozgorzała między obydwiema platformami, obracała się głównie wokół oskarżeń o legalność nadawania przez Wizję TV. Jej właściciele twierdzą, że nadają zgodnie z prawem, a oskarżenia przeciwników są przejawem nieuczciwej konkurencji. At Entertainment nadaje w Polsce opierając się na postanowieniach Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej, której sygnatariuszem jest zarówno Polska, jak i Wielka Brytania, skąd nadawane są programy Wizji TV.

— Wizja TV nadaje nielegalnie. Intencją ustawodawcy, tworzącego dokument, jakim podpiera się Wizja, czyli deklaracji ponadgranicznej, było umożliwienie indywidualnemu odbiorcy korzystania i odbierania każdego sygnału z satelity. Jestem przekonany, że gdybym chciał nadawać z Polski do jakiegokolwiek kraju europejskiego swoje programy w języku danego kraju i sprzedawać tam swoje dekodery, żaden z odpowiedników naszej KRRiTV nie zgodziłby się na to. To jest nadinterpretacja międzynarodowego prawa, a krajowe rozwiązania w tej kwestii jeszcze nie istnieją. Takie sprawy powinno regulować prawo krajowe. Wizja TV może nadawać z Anglii — z tym się zgadzam, ale nie ma prawa prowadzić działalności bez koncesji oraz zgody KRRiTV. Twierdzę, że Wizja TV wykorzystuje lukę prawną i nadal będę protestował — upiera się prezes Rywin.

Polskie TV w Cyfrze

W Cyfrze można odbierać dwa programy Telewizji Polskiej, TV Polonię, Polsat i Polsat 2, Canal+, Canal+ Żółty i Niebieski, Planete, Eurosport, Muzzik, MCM, Multi Music, TMT i Naszą TV. Oprócz tego kilkadziesiąt kanałów telewizyjnych i radiowych dostępnych z satelitów Eutelsatu Hot Bird. Wizja TV natomiast oferuje 19 kanałów tematycznych, w tym 17 polskojęzycznych. Są to m.in. Wizja 1, Twoja Wizja, HBO, National Geografic Channel, Discovery, Atomic TV, Cartoon Network. Poza tym za pośrednictwem satelity Astra odbiorcy Wizji TV mają dostęp do 40 kanałów telewizyjnych i 30 stacji radiowych.

— Słabą stroną Wizji jest jej program. Nie można dziś ograniczyć oferty platformy tylko do kanałów obcojęzycznych, a własne ma jeszcze bardzo słabe. Jej atutem są dobrzy bankowcy, którzy szybko potrafią zgromadzić kapitał. Mam jednak zastrzeżenia do struktury tej firmy w kraju. At Entertainment Inc. prowadzi wyłącznie grę giełdową. My natomiast jesteśmy lepszymi specjalistami od programów. W tej sytuacji najkorzystniejsze było połączenie, do którego niestety nie doszło w ubiegłym roku, kiedy Amerykanie zerwali rozmowy. Gdyby chcieli ponownie się połączyć, to technicznie sytuacja jest do rozwiązania. Pozostanie jeszcze do rozwiązania problem długu At Entertainment — 450 mln USD — zastanawia się Lew Rywin.

WSZYSCY NA PLATFORMIE: Chcemy zebrać wszystkich polskich nadawców na jednej platformie cyfrowej. Nie zależy nam na tym, żeby przebić Wizję TV, ale wypełnić nasz plan sprzedaży zestawów Cyfry+ — mówi Lew Rywin, prezes Canal+. fot. ARC

Z TV DO TV

Lew Rywin ma 53 lata. Ukończył Wyższe Studium Języków Obcych przy Uniwersytecie Warszawskim. Pracował w Interpressie, potem został p.o. dyrektorem Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Telewizji Polskiej. Zlikwidował PHZ i zamiast niego utworzył Agencję POLTEL. Z telewizji odszedł po ośmiu latach, jako zastępca przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji. W 1991 roku założył własną firmę Heritage Films. W styczniu tego roku został prezesem zarządu Telewizyjnej Korporacji Partycypacyjnej, mającej większość udziałów w Polskiej Korporacji Telewizyjnej, która nadaje Canal+ Polska.

Aneta Sienicka