Czytasz dzięki

Cyfrowa produkcja w Polsce to mit

opublikowano: 27-07-2020, 22:00

Poziom digitalizacji rodzimych producentów jest bardzo niski. Ich horyzonty mógł poszerzyć COVID-19.

— Digitalizacja produkcji ma wprost proporcjonalny wpływ na konkurencyjność gospodarki. Im stopień cyfryzacji jest wyższy — szczególnie w kluczowych branżach wytwórczych — tym atrakcyjniejsze staje się lokowanie produkcji w danym kraju — zaznacza Dominika Bettman, prezes Siemens Polska.

Prezentuje wskaźnik określający digitalizację krajowych firm produkcyjnych — „Digi Index 2020”. Dla Polski wyniósł 1,9 pkt w skali od 0 do 4, gdzie poziom poniżej 2 oznacza „bardzo niski” wynik i sygnalizuje pilną potrzebę wprowadzenia usprawnień oraz przyspieszenia cyfrowej transformacji. Indeks został opracowany z uwzględnieniem oceny planowania strategicznego, organizacji i administracji, integracji systemów, produkcji i działania operacyjnego, zarządzania danymi oraz stosowania procesów cyfrowych.

Maszyny górą

Wskaźnik cyfryzacji został opracowany na przykładzie kilku branż. Najwyższy poziom uzyskał sektor maszynowy (machinery) — 2,2 pkt. W praktyce jednak i tak mieści się w przedziale „relatywnie niski”. Sektor ten jest więc na etapie „tworzenia podstaw cyfryzacji w firmie”. Tylko co dziesiąte przedsiębiorstwo działające w jego obrębie deklaruje, że poziom cyfryzacji przekracza 80 proc. (procentowe oszacowanie stopnia digitalizacji produkcji). Ten stopień unowocześnienia osiągnęło tylko 3 proc. wszystkich ankietowanych producentów.

Wskaźnik dla sektora samochodowego (automotive) wyniósł 1.9 pkt, chemicznego i farmaceutycznego (chemistry & pharmacy) — 1,8 pkt, spożywczego (food & beverages) — 1,7 pkt. Wyniki „Digi Index 2020” odnoszą się do okresu tuż przed pandemią COVID-19, właśnie wówczas prowadzono badania. A lockdown, wprowadzenie pracy zdalnej w przypadku sektorów usługowych, koncentracja uwagi na e-rozwiązaniach itp. w znaczącym stopniu wpłynęły na zmianę podejścia społeczeństwa do transformacji cyfrowej. Czy i w jakim stopniu przełoży się to na wzrost digitalizacji produkcji, będzie można oszacować za jakiś czas.

— Przemysł produkcyjny rządzi się swoimi prawami. Długoterminowe planowanie i systematyczny rozwój czy też transformacja organizacji jest obecnie raczej na drugim planie w stosunku do szybkich inwestycji, także cyfrowych, wspierających działanie przedsiębiorstw. Dlatego wpływ COVID-19 na ten sektor będzie można realnie zobaczyć zapewne dopiero w przyszłym roku. Nie zmienia to faktu, że następuje zmiana postrzegania rozwiązań digitalizacyjnych z „nice to have” na „must have” — mówi Łukasz Otta, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Siemens Polska.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Autorzy raportu podkreślają, że polskie firmy na taką zmianę są gotowe — przygotowanie od strony produkcyjnej i zarządzanie danymi, czyli składowe indeksu Siemensa, uzyskały już nieco wyższy poziom, odpowiednio 2,6 i 2,9 pkt.

Produkcja pod e-nadzorem

Łukasz Otta nadmienia, że już teraz daje się zauważyć skokowe zainteresowanie zdalnym zarządzaniem produkcją, dostępem do maszyn i serwisem. Zapytanie o takie usługi znacznie częściej niż wcześniej kierują do Siemensa klienci. Powód, jak wyjaśniaprzedstawiciel firmy, jest jeden: pozwalają one ustabilizować proces wytwarzania w sytuacjach kryzysowych. Zmianę, jaka już się zdążyła dokonać, obrazuje czerwcowa edycja cyklicznego badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) prowadzonego wśród beneficjentów jej programów.

— Wśród 400 przebadanych firm pracę zdalną uruchomiono w trzech na cztery. 62 proc. firm wprowadziło obsługę klienta przez internet, a 60 proc. zaczęło korzystać z technologii mobilnych. W „zwykłych” czasach tak dynamiczna zmiana nie miałaby miejsca. W badaniu Siemensa pytano też o rozwiązania chmurowe, z którymi do czynienia miało około 1/3 firm, większość nie miała planów w tym zakresie. W naszym badaniu decyzje o podjęciu działań opartych na chmurze ze względu na COVID-19 podjęło 40 proc. firm. Być może wiele z nich tego wcześniej nie planowało — zauważa Małgorzata Oleszczuk, prezes PARP, w komentarzu do raportu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane