Czytasz dzięki

Cyfrowy podatek uderzy w biznes

opublikowano: 03-12-2018, 22:00

Na unijnej daninie od usług wirtualnych europejskie firmy stracą. Będą mniej konkurencyjne — alarmuje WEI.

Fundacja Warsaw Enterprise Institute (WEI) rekomenduje odstąpienie od pomysłu wprowadzenia podatku od usług cyfrowych, nad którym pracuje Komisja Europejska. W dalszej perspektywie miałby on być pobierany przez kraje członkowskie, wcześniej jednak ma być jednolity dla całej Unii Europejskiej (UE). Proponowana stawka to 3 proc. przychodu przedsiębiorstwa.

W zamyśle unijnej dyrektywy podatek ma być płacony przez podmioty prowadzące cyfrową działalność gospodarczą, czyli np. uzyskują przychody ze sprzedaży powierzchni reklamowych online, z pośrednictwa, które umożliwia interakcje między osobami korzystającymi z internetu, a nawet zawieranie transakcji, lub z obrotu danymi wynikającymi z informacji przekazywanych przez użytkowników sieci.

Według Macieja Letkiewicza, eksperta fundacji WEI i autora raportu, w którym Forum Cyfrowe Związku Przedsiębiorców i Pracodawców przeprowadziło analizę opodatkowania rynku cyfrowego, definicja podmiotów objętych przyszłą daniną jest sztuczna. Poza tym rodzi obawy z uwagi na możliwość jej szerokiej interpretacji i urzędniczej arbitralności.

— Podobnego podatku nie ma nigdzie indziej na świecie. W praktyce europejskie firmy staną się mniej konkurencyjne w stosunku do swoich rywali z innych części świata — ocenia Maciej Letkiewicz.

W ocenie autorów analizy, chociaż proponowany podatek ma dotyczyć wyłącznie korporacji oraz dużych firm, w praktyce uderzy rykoszetem w małe i średnie przedsiębiorstwa współpracujące z międzynarodowymi koncernami. Nowa danina sprawi, że koncerny albo zmniejszą ilość inwestycji, albo przerzucą część kosztów na swoich mniejszych współpracowników, właśnie z sektora MŚP.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane