Czas ma wartość szwajcarskiego zegarka

Aneta Królak
17-12-2001, 00:00

WPolsce nie tylko nie ma pasaży luksusu, ale też tradycji nabywania rzeczy prawdziwie luksusowych. Także zegarków. Kolekcjonerzy i osoby doceniające wartość czasomierzy jeżdżą po nie do Szwajcarii lub zamawiają pojedyncze sztuki.

Polak, zapytany o luksusową markę zegarka, wymieni Rolexa albo Tissota i Omegę — reklamowane przez znane twarze świata mody. Świadczy to dobitnie o tym, że brakuje nam paru lat nauki, bo marki te zaliczane są do średniej półki. Dlaczego nie można zaliczyć ich do marek luksusowych? Po pierwsze ze względu na ilość sztuk, które rocznie pojawiają się na rynku (np. Rolex produkuje około 1 mln), po drugie — z uwagi na stopień skomplikowania mechanizmu. Na rynku można znaleźć zegarki mechaniczne już za sumę niewiele przekraczającą 1000 zł, jednak większość marek popularnych opiera się na mechanizmach kwarcowych. Dla porównania, marki luksusowe Patek Philippe, Blancpain, Audemars Piquet, Breguet, Chopard, Girard-Perregaux, IWC, Jaeger Le-Coultre, Franck Muller, Ulysse Nardin, Piaget, Vacheron Constantin, tylko w sporadycznych przypadkach wypuszczają na rynek zegarki kwarcowe.

Szwajcarskie manufaktury produkują rocznie nie więcej niż 20 tys. sztuk, w tym 7-10 linii kolekcjonerskich. Najdroższe są zegarki z limitowanych serii, których wytwarza się nie więcej niż 30 sztuk. Ich wartość z czasem bardzo wzrasta. Na przykład, zawrotne ceny na aukcjach osiągają wyroby Patek Philippe.

Trudno segmentować

według ceny zegarki szwajcarskie. Wielu producentów plasuje swoje wyroby w różnych kategoriach cenowych, przy zachowaniu właściwej dla swych produktów jakości. Oznacza to, że jeśli użyją do ich produkcji drogich kruszców lub kamieni, mogą one okazać się kilkakrotnie droższe. Modeli, których cena detaliczna dochodzi do 1500 zł, w Szwajcarii nie klasyfikuje się. To marki, które w Polsce traktowane są jako klasa średnia np.: Grovana, Delbana, Adriatica, Atlantic, Swiss Army. Nieco wyżej lokują się marki w cenie od 1500 do 8000 zł: Tissot, Longines, Omega, Maurice Lacroix, Raymond Weil, Fortis, Eberhard, TAG Heuer, Eterna-Matic.

Górna warstwa klasy średniej to Rolex, Cartier, Zenith, Breitling (od 8000 do 25000 zł).

Oddzielną kategorią są zegarki Swatch (100 -1000 zł), chętnie kupowane przez młodzież i zegarki typu fashion, takie jak: CK Watch, Gucci, Boss czy Versace, oraz design, np. Xemex, Ventura czy Alain Silberstein.

Maciej Skuza, Tenax Co, przedstawiciel m.in. Ulysse Nardin

Rynek zegarmistrzowski w Polsce jest w powijakach. Trudno nawet wyrokować, w jakim kierunku będzie się rozwijał. Przed rokiem 1989 jedynymi państwowymi przedsiębiorstwami, które sprowadzały do Polski zagraniczne, niekoniecznie markowe, czasomierze, były Pewex i Jubiler. Od tego czasu widać poprawę, choć nadal, według danych zrzeszenia szwajcarskich producentów zegarków, Polska plasuje się mniej więcej na czterdziestym miejscu pod względem wartości kompletnych zegarków importowanych ze Szwajcarii.

W sumie do Polski trafia rocznie mniej więcej 100, góra 300 sztuk najdroższych zegarków. Największe rynki szwajcarskich rarytasów to Stany Zjednoczone, Hongkong, Japonia, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania i Francja.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Aneta Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Czas ma wartość szwajcarskiego zegarka