Czas na mniejsze formaty

opublikowano: 09-04-2019, 06:00

Kiedy budowa nowych galerii wyraźnie hamuje, parki handlowe przeżywają rozkwit.

W 2018 r do najemców. trafiło około 110 tys. m kw. nowej powierzchni w parkach handlowych, liczących od 3 do 10 tys. m kw. To prawie dwa razy więcej niż w 2017 r. Jak wynika z raportu CBRE i Trei Real Estate „Parki handlowe w Polsce” — pierwszego poświęconego temu segmentowi nieruchomości — w 2019 r. powstanie około 170 tys. m kw., a w 2020 r. kolejne 120 tys. m kw.

Wejście do sklepów z poziomu parkingu znacznie ułatwia zakupy
w parkach handlowych, dlatego obiekty te wybierają klienci, którym zależy na
czasie.
Zobacz więcej

SZYBKI HANDEL:

Wejście do sklepów z poziomu parkingu znacznie ułatwia zakupy w parkach handlowych, dlatego obiekty te wybierają klienci, którym zależy na czasie. Fot. ARC

Dynamiczny rozwój parków handlowych rozpoczął się w 2012 r., gdy deweloperzy oddali prawie 50 tys. m kw. Obecnie całkowita podaż tego typu nieruchomości to 620 tys. m kw.

— Rosnące zainteresowanie deweloperów parkami handlowymi wynika ze względnie wysokiego nasycenia rynku centrami handlowymi i z potrzeby klientów robienia wygodnych, szybkich zakupów. Sprzyja im charakterystyczna dla parków jednokondygnacyjna zabudowa bez części wspólnych — do sklepów wchodzi się z zewnętrznego parkingu. Typowy park handlowy oferuje też zróżnicowany zestaw najemców: sklepy spożywcze, odzieżowe, obuwnicze, z artykułami dziecięcymi, ze sprzętem sportowym i elektronicznym, dyskonty, drogerie, apteki, a nawet sklepy zoologiczne — wymienia Agata Czarnecka, dyrektor w dziale doradztwa i badań rynku CBRE.

CBRE analizuje tylko typowe parki handlowe (3-10 tys. m kw.). Mają one 41-procentowy udział w ogólnej powierzchni wszystkich parków, która wynosi1,52 mln m kw. Do nietypowych zaliczono parki convenience, mające do 3 tys. m kw. powierzchni (14 proc. udziału) i dość ograniczoną ofertę dla klientów oraz obiekty powyżej 10 tys. m kw. (45 proc. udziału), tzw. big-boxy. Te duże obiekty występują najczęściej w większych centrach handlowych razem z marketami specjalistycznymi, np. budowlanymi (Marki czy Janki pod Warszawą, Bielany Wrocławskie).

Parki z marką

Deweloperzy, chcąc wyróżnić swoje obiekty, przeważnie tworzą dla nich marki, np. Dekada — Dekadę, Capital Park — Vis a Vis, Budrem — Multibox, Napollo — N-Park, Metropolitan Investment — Metro Park, Trei Real Estate — Vendo Park. Raport CBRE wśród głównych graczy, specjalizujących się w budowie parków handlowych na polskim rynku, wymienia jeszcze firmy: Adept Investment, BIK, Developer Pro, DL Invest, Immofinanz, JB Development, KG Group, Mitiska, Multishop Development, P.A. Nova, Rank Progress, RSW Group i Saller. Pełnią one role inwestora i dewelopera, a większość zajmuje się także wynajmem i zarządzaniem nieruchomością.

— Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro — wylicza Agata Czarnecka.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

W budowie jest ponad 100 tys. m kw. powierzchni w parkach handlowych. Największe obiekty znajdują się w Suwałkach (Multishop, 10 tys. m kw.) i Głogowie (Multibox, 8,7 tys. m kw.). W Sokółce powstaje Galeria Sokółka, we Wrocławiu — N-Park Wrocław, w Czeladzi — DL Shopping Center Czeladź, a trzy Vendo Parki rosną w Łasku, Pułtusku i Ostrołęce.

Dla najemców

Wśród innych formatów handlowych parki charakteryzują się stosunkowo niskimi kosztami eksploatacji. Czynsze zależą od doboru najemców i osiąganych przez nich obrotów — w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/m kw./mies., w większych, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/m kw./ mies.

— Ze względu na rosnące nasycenie powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach i zakaz handlu w niedziele coraz więcej najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W centrach śródmiejskich największy wskaźnik odwiedzalności przypada od piątku do niedzieli. W parkach handlowych jest odwrotnie — najlepsze obroty odnotowują w dni powszednie. Ponadto parki handlowe oferują optymalne koszty operacyjne z opłatami serwisowymi w wysokości 1,5- -2,0 EUR/m kw./mies., podczas gdy w centrach handlowych mogą one przekroczyć nawet 20 EUR/m kw./mies. — twierdzi Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland, partner raportu.

Dla inwestorów

Według danych CBRE segment parków handlowych będzie w nadchodzących latach zyskiwał znaczenie jako produkt inwestycyjny. Liczba transakcji inwestycyjnych stopniowo rośnie, a niektórzy inwestorzy specjalizują się wyłącznie w tym formacie. W większości przypadków stopy kapitalizacji dobrze skomercjalizowanych parków handlowych o dużym potencjale w przyszłości wahają się od 8 proc. do nieco powyżej 9 proc.

W dużych miastach mogą spaść poniżej 8 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu