Czas rozwinąć skrzydła

  • Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 29-03-2013, 00:00

Poczta Polska zajmuje już mocną pozycję na rynku przesyłek kurierskich i ekspresowych. Teraz zawalczy o miejsce na podium jako firma logistyczna

W rankingu tygodnika Polityka na 500 największych polskich firm w 2011 r. Poczta Polska zajęła pierwsze miejsce wśród firm z branży transport i logistyka. Spółka wypada gorzej w rankingach badających segment logistki usługowej w tym paletowej. Zmiana tego to cel firmy na najbliższe lata i wiele wskazuje, że zostanie osiągnięty. W ramach Pionu Operacji Logistycznych Poczty Polskiej stworzono dział sprzedaży, który zajmuje się nawiązywaniem współpracy z klientami w zakresie logistyki usługowej. Pierwsze dyskusje już trwają.

Ambitny plan

W II półroczu 2012 r. Poczta odnotowała kilkudziesięcioprocentowe wzrosty liczby palet obsługiwanych przez spółkę. Plany na 2013 r. zakładają ponad 200 proc. wzrostu.

— Mamy ambitny cel, aby w dwa lata potroić obecne wyniki. Wydaje mi się to możliwe, gdyż Poczta ma potencjał do zaistnienia na rynku usług logistycznych. Sprzyja temu rozbudowane zaplecze logistyczne, w skład którego wchodzą sortownie, flota i pracownicy gotowi na zmiany i chętni do ich wdrażania — zaznacza Robert Szylbert, zastępca dyrektora zarządzającego ds. handlowych w Pionie Operacji Logistycznych. Część drogi Poczta Polska ma już za sobą. Z jej usług logistycznych korzysta bowiem kilkaset firm, w tym kilkadziesiąt dużych. Kolejne spółki testują ofertę Poczty.

— Wiele firm wie, że Poczta Polska dysponuje dużym zapleczem logistycznym, ale nie znają jeszcze jakości jej usług. Dlatego podpisujemy umowy intencyjne, by klienci mogli przekonać się, że Poczta jest w stanie sprostać ich wymaganiom — przyznaje Robert Szylbert. Firmy, które już współpracują z Pocztą Polską, doceniają jej starania i dążenie do pozycji lidera.

— Działania pracowników i kadry kierowniczej Poczty zmierzające do podniesienia jej pozycji na rynku usług drobnicowych są godne uznania. Z dnia na dzień widać, że jakość usług jest coraz lepsza, kurierzy są punktualni, a centra dystrybucji dobrze rozmieszczone, najczęściej w centrach miast. Ponadto przewagą Poczty Polskiej jest dostęp do wielu oddziałów pocztowych, w których klient może odebrać przesyłkę, jeśli kurier nie zastanie go w domu — mówi Dariusz Cichy z firmy Eko-Groszek, specjalizującej się w hurtowej i detalicznej sprzedaży produktów węglowych.

Cztery punkty

Strategię Poczty Polskiej na najbliższe lata podzielono na cztery podstawowe etapy. Pierwszy zakłada stworzenie w całej Polsce silnej sieci drobnicowej, na którą składają się infrastruktura (platformy logistyczne, węzły pocztowe) i baza transportowa (własna i dzierżawiona flota pojazdów we wszystkich kategoriach ładowności). Drugi etap obejmuje rozwój obszarów magazynowania. Na razie Poczta dysponuje magazynami o łącznej powierzchni kilku tysięcy mkw. Duże zasoby powierzchni magazynowej pomogą spółce w realizacji kolejnego punktu strategii.

— Dzięki magazynom rozmieszczonym w strategicznychdla logistyki miastach, np. w Trójmieście i na Dolnym Śląsku, gdzie napływają towary z Zachodu, będziemy mogli myśleć o nawiązaniu współpracy z firmami zagranicznymi. Załóżmy hipotetyczną sytuację — do magazynu Poczty Polskiej w Gdańsku sprowadzane będą towary z Chin przez naszego partnera z tamtejszego rynku. Rolą Poczty będzie magazynowanie towarów w Polsce i czuwanie nad wszystkimi procesami związanymi z ich dystrybucją w kraju.

Później będziemy mogli pomyśleć o odwrotnej konfiguracji — to Poczta Polska będzie eksportować towary klientów na partnerskie rynki. Oczywiście wszystko znajduje się na etapie planów, ale taka współpraca międzynarodowa mogłaby się zacząć po realizacji celu finansowego, o którym była mowa wcześniej, czyli pod koniec 2014 r. — mówi Robert Szylbert.

Ostatnim dalekosiężnym punktem w strategii rozwoju Poczty Polskiej są usługi cargo. Na razie spółka transportuje listy wynajmowanymi samolotami, ale niewykluczone, że za kilka lat będą to już palety. Pod uwagę brany jest również transport morski.

6,5 mld zł Tyle wyniosły przychody Poczty Polskiej w 2012 r.

OKIEM KLIENTA

Bez uszkodzeń i na czas

JULITA GÓRAL

kierownik ds. sprzedaży w firmie VEFI

Firma VEFI jest jednym z liderów w branży ogrodniczej w Skandynawii. Specjalizujemy się w produkcji wyrobów z folii PS. Cztery lata temu przenieśliśmy całą produkcję z Norwegii do Polski. Nasza fabryka znajduje się w Skierniewicach, zaś biuro handlowe w Warszawie. Przy wyborze partnerów, z którymi współpracujemy, zwracamy szczególną uwagę na jakość ich usług. Poczta Polska spełnia wszystkie nasze bardzo wysokie wymagania, zarówno przy realizacji usług przesyłek paletowych, jak i usług związanych z obsługą klienta. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z wykwalifikowanej kadry pracowniczej w PP. Pracownicy doskonale znają problematykę transportową i chętnie pomagają klientowi wybrać najlepsze usługi. Wszystkie przesyłki paletowe są terminowo dostarczane. Ponadto odkąd zmieniliśmy partnera świadczącego usługi transportowe palet w kraju na Pocztę Polską, nie borykamy się z problemem reklamacji za uszkodzenie towaru.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu