Czego boją się przedsiębiorcy

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-09-20 20:00

Przed uruchomieniem sprzedaży przez internet i wyjściem za granicę powstrzymuje firmy wiele obaw.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co powstrzymuje firmy przed wejściem w ecommerce?
  • Dlaczego przedsiębiorcy boją się ekspansji zagranicznej?

Brak wiedzy, ograniczony zasób gotówki i wysokie koszty marketplace’ów to główne przeszkody, które zniechęcają firmy do rozpoczęcia sprzedaży w sieci – wynika z badania, którego wykonanie zlecił Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP). Ankietowane podmioty często wymieniały również kwestie prawno-podatkowe oraz bariery logistyczne. Podobne obawy mają przedsiębiorcy, którzy chcieliby wyjść ze swoimi produktami albo usługami za granicę dzięki e-commerce. Firmy często boją się, że nie podołają wymaganiom handlu międzynarodowego. Odstraszają ich długie i szczegółowe regulaminy platform internetowych. Zdaniem ekspertów ZPP zapisy regulaminowe często wynikają z przepisów prawa unijnego. W praktyce okazuje się więc, że część obaw sprzedawców wynika po prostu z nieznajomości swoich obowiązków.

Badani przedsiębiorcy zwracali uwagę, że przeszkody prawno-podatkowo-finansowe często skłaniają ich do zatrudniania podmiotów zewnętrznych, które mają pomóc w handlu za granicą.

Problemem dla firm są również trudności przy weryfikacji tożsamości partnerów handlowych i wiarygodności dokumentów. Obawy te są najsilniejsze zwłaszcza w przypadku handlu z kontrahentami spoza Unii Europejskiej.

Dużą przeszkodą dla rozwoju badanych firm jest logistyka. W ocenie respondentów możliwość skorzystania z usług platform związanych z logistyką i obsługą zamówień, szczególnie na rynkach zagranicznych, jest bardzo ważnym udogodnieniem. Jednocześnie przedsiębiorcy upatrują zagrożenia w zbyt prokonsumenckiej polityce platform, przy tym szczególnie problematyczna i kosztowna wydaje im się obsługa międzynarodowych zwrotów.